Een yoke stuur in je auto: hype of praktisch blijvertje?
-
Alfred Rietveld
- •
- Wheels
- •
- •

In steeds meer auto’s zit een yoke stuur. Daar is op zijn zachtst gezegd niet elke automobilist blij mee. Zet de yoke stuur trend zich door of is het traditionele stuur een blijvertje? We zetten de feiten over het yoke stuur voor je op een rij.
Wat is een yoke stuur?
Tesla en Lexus kwamen er onafhankelijk van elkaar als eerste mee: het yoke stuur. Een yoke stuur is niet rond maar rechthoekig. Vergeleken met een rond stuur mis je een stuk aan de onder- en bovenkant. Yoke sturen zijn al jaren de standaard in vliegtuigen, maar zijn nu dus de autowereld binnengedrongen. Overigens bestaan yoke sturen al wel langer in de Formule 1.
Yoke sturen zijn logisch in de luchtvaart
Het besturen van een vliegtuig of van een auto vereist een heel ander bewegingsbereik, daarom zagen de stuurbedieningen er tot nu toe anders uit. Yokes zijn logisch in de luchtvaart, waar een kwartslag in beide richtingen het hele stuurbereik dekt. Het traditionele stuur van een auto moet je juist helemaal rond draaien.
Lexus en Tesla lossen het elk op een andere manier op
Maar wat als je een auto zou kunnen besturen met kleinere stuurbewegingen? Lexus heeft daarvoor een steer-by-wire-systeem geïntroduceerd. In plaats van rond te draaien, kan het yoke in bijvoorbeeld de Lexus RZ tot zo’n 150 graden in beide richtingen worden gedraaid, waarbij een computer de invoer van de bestuurder interpreteert en de hoek van de voorwielen regelt.
De aanpak van fabrikant van elektrische auto’s Tesla is minder geavanceerd. Net als een traditioneel stuurwiel is het yoke van Tesla fysiek verbonden met de voorwielen. Tesla krijgt echter klachten van Tesla-rijders die melden dat de handvatten van Tesla oncomfortabel zijn om vast te pakken en vaak uit hun handen glippen.
View this post on Instagram
Kritiek op het yoke stuur
Of de klachten nu terecht zijn of niet, een feit is wel dat Tesla terugkrabbelt: aanvankelijk was het beleid om de Model S en de Model X alleen met een yoke te leveren, maar sinds kort kun je nu voor een rond stuurwiel kiezen.
Er is meer kritiek: de in de transitie van transport op fossiele brandstof naar elektrisch gespecialiseerde site Electrek meldt dat het met een yoke stuur moeilijker is om snelle manoeuvres uit te voeren, als je bijvoorbeeld de controle verliest op een gladde weg.
De toekomst van het yoke stuur
Je kunt je afvragen wat de toegevoegde waarde is van het yoke stuur. Los daarvan vinden sommige critici het ook simpelweg een lelijk ding. We kunnen natuurlijk niet in de toekomst kijken, maar voorlopig gaat het niet zo hard met yoke stuur. Dat laatste kan natuurlijk veranderen, er gaan namelijk geruchten dat BMW en Toyota met een eigen variant van het yoke stuur experimenteren.