Top 7 elektrische auto’s om dit jaar in rond te racen
-
Ilona Braam
- •
- Wheels
- •
- •

Waar Tesla ooit alleen heerste in de wereld van elektrische voertuigen, heeft nu zo’n beetje elke grote automaker een EV in de line-up. Ook in 2022 kunnen we weer een reeks nieuwe elektrische modellen verwachten. Dit zijn de top 7 elektrische auto’s om dit jaar in de gaten te houden.
1. Nissan Ariya
Één van de toppers die we dit jaar kunnen verwachten is de Nissan Ariya. Het is een nieuwe naam in de Nissan familie. De elektrische auto werd in 2020 al geïntroduceerd, maar door het voortdurende chiptekort, verschijnt hij pas dit jaar in de showrooms.
Het instapmodel van de elektrische SUV is goed voor 218 pk en zit binnen 7,5 seconde op 100 km per uur. Op z’n hardst race je met 160 km per uur voorbij en een volle accu zou het 360 tot 500 km vol moeten houden.
2. Mercedes-Benz EQE
De Mercedes-Benz EQE is een elektrische sedan, die net iets minder groot is dan de elektrische EQS van de automaker. Het nieuwe model wordt nog wel op hetzelfde, voor elektrische modellen bestemde, MEA-platform geproduceerd.
Qua specs kun je rekenen op een actieradius van 545 tot 660 km en een accucapaciteit van 90 kWh. Binnenin kun je aan de slag met drie displays, die de hele breedte van het dashboard in beslag nemen. Daar kun je films en series op kijken, maar een sneaky cameraatje let wel op of je tijdens het rijden je Netflix binge-sessie voort probeert te zetten.
3. Toyota bZ4X
De Toyota bZ4X is een belangrijke auto voor het Japanse automerk. Het is namelijk de eerste serieuze elektrische auto van de autofabrikant. Net als bij de Nissan Ariya gaat het hier ook om een elektrische SUV en de eerste exemplaren zouden eind 2022 in Nederland paraat moeten staan.
De bZ4X is ontwikkeld op het modulaire e-TNGA-platform en zou een rijbereik hebben van meer dan 450 km. De definitieve cijfers zijn echter nog niet bekend. Verder zou de accu binnen 30 minuten tot 80 procent weer opgeladen zijn met een 150 kW-lader.
4. Polestar 3
Waar andere merken slingeren met trendy namen, houdt Polestar het simpel met getallen. Dus na de Polestar 1 en 2 krijgen we dit jaar gewoon de Polestar 3. Het wordt een SUV met sportieve features, waaronder een lage daklijn en grote wielkasten.
Helaas is er nog niet veel bekend over de specificaties van de aankomende Polestar EV. De automaker is wel bezig met het ontwikkelen van een nieuwe P10 motor, die volgens Polestar hoofd Gregor Hembrough 1,5 keer zo krachtig wordt als die van de Porsche Taycan. De elektrische motor zou goed zijn voor 637 pk aan power.
5. Skoda Enyaq Coupé iV
Dit jaar komt ook Skoda met een nieuwe elektrische auto en dat wordt de Skoda Enyaq Coupé iV. Het is een wat sportievere versie van de Enyaq met aangepaste achterlichten en een sterker aflopende daklijn.
De EV komt in een iV 60 versie met een 180 pk elektromotor op de achteras en een 58 kWh batterij. Daarnaast is er ook een iV 80 model met een grotere 77 kWh accu en een boost naar 204 pk. Het krachtigere model zou volgens Skoda zo’n 535 kilometer aankunnen met een volle accu.
En als je echt voor power wilt gaan, komt er ook nog een Skoda Enyaq Coupé iV 80X. Die is goed voor 265 pk en wordt uitgerust met een 77 kWh accu.
6. Renault Mégane E-Tech Electric
Dit jaar kunnen we in Nederland ook de Renault Mégane E-Tech Electric verwachten. Het is de eerste elektrische auto die Renault op het CMF-EV platform bouwt. Hetzelfde platform dat Nissan gebruikt voor de aankomende Ariya EV.
Ook hier vinden we weer verschillende varianten, waaronder de EV40. Deze is uitgerust met een 40 kWh batterij, die goed is voor ongeveer 300 km aan rijplezier. De grotere broer EV60 heeft zoals je al dacht een 60 kWh accu en zou een actieradius van 450 km moeten hebben.
7. Audi Q6 e-tron
Dan hebben we nog de Audi Q6 e-tron, wederom een elektrische SUV. Het wordt de eerste Audi die gebouwd wordt op het PPE-platform, dat samen met Porsche is ontwikkeld. Verwacht wordt dat de Q6 e-tron qua specificaties veel weg zal hebben van de Audi A6 e-tron.
Dat betekent een variant met een enkele en een dubbele accu met mogelijk een motor, die goed is voor 476 pk. De Audi A6 e-tron zou een rijbereik hebben van 700 km. Omdat de Q6 e-tron iets zwaarder is, zou deze mogelijk een actieradius krijgen van ongeveer 643 km. Verder zou de Audi Q6 e-tron volgens de voorspellingen binnen 25 minuten weer voor 80 procent vol zijn.

Helaas heeft Audi officieel nog geen beelden vrijgegeven van de Q6 e-tron. Voorlopig moeten we het doen met vermomde auto’s in het wild en speculatieve renders van derden. Waar wel beelden van zijn is de elektrische Porsche Macan, die op hetzelfde platform zal worden gebouwd.

Uiteraard zal de nieuwe Porsche ook met een Porsche-prijskaartje komen, waardoor de meeste mensen hem gewoon in de showroom zullen moeten laten. Wil je goedkoper aan de slag met je eigen Porsche? Dit LEGO model van de Porsche 911 RSR is verrassend realistisch en heeft zelfs een motor met bewegende zuigers.
In de tussentijd is ook Apple bezig met een elektrische auto, maar wanneer we die kunnen verwachten weet niemand. Deze Apple Car render geeft je wel alvast een voorproefje van wat waar de iPhone-maker mee op de proppen komt.