5 tips om te stoppen met roken in 2021

Stoppen met roken is niet eenvoudig, of je nou van de ene op de andere dag probeert te stoppen of met de hulp van nicotine vervangende middelen. Deze 5 handige tips kunnen helpen om succesvol te stoppen. Op deze manier kun je medicijnen en andere hulpmiddelen links laten liggen.

Stoppen met roken

Een nieuw jaar begint met een schone lei en nieuwe kansen. Het is een goed moment om na te denken over de veranderingen die jij wilt maken in jouw leven. Stoppen met roken is daarom ook een van de populairste goede voornemens onder Nederlanders.

Wanneer de neiging om een sigaret te roken toeslaat, onthoud dan, dat het waarschijnlijk binnen vijf tot tien minuten zal verdwijnen. Elke keer dat het verlangen dus naar jouw hoofd stijgt is dit iets om jezelf te herinneren. Wij hebben de 5 beste tips om te stoppen met roken voor je een op een rijtje gezet.

stoppen met roken rookvrij

1. Bereid je mentaal voor

Gooi al je aanstekers, asbakken en pakjes sigaretten weg als je dat nog niet hebt gedaan.  Allemaal, inclusief degene die je in je la hebt verstopt voor eventuele ‘noodgevallen’. Zeg gedag tegen jouw ‘oude leven’.

Ook helpt het om tegen al je vrienden en familie te zeggen dat je stopt. Ben je bang om het te vertellen omdat je denkt dat het niet gaat lukken? Bekijk het dan vanuit een ander perspectief – als je je poging om te stoppen aan iedereen bekend maakt, voorkom je dat je faalt!

Vergeet niet waar je aan begint. Ontwenningsverschijnselen ga je hoe dan ook krijgen. Begrijp wat de oorzaak is van deze onbedwingbare trek en houd een plan klaar voor wat je gaat doen als dit gebeurd.

2. Zoek alternatieven

Er zijn altijd betere alternatieven te vinden voor een sigaret. Dingen die je kunt doen zijn bijvoorbeeld suikervrije snoepjes eten, muziek luisteren en spelletjes om je geest af te leiden. Als je bijvoorbeeld zin krijgt om er eentje op te steken, eet je een suikervrij snoepje of drink je een glas water om de drang te verminderen.

Je concentreren op je lichaam en je ademhaling is een effectieve manier om over onbedwingbare trek heen te komen. Ademhalingsoefeningen kunnen hier goed bij helpen. Hiermee creëer je direct een nieuwe positieve routine.

3. Houd je verlangens onder controle

Nicotine is een krachtige drug en kan net zo verslavend zijn als andere verslavende drugs. Niet iedereen zal echter ontwenningsverschijnselen van nicotine ervaren. Bij elke persoon werkt dit namelijk verschillend.

stoppen met roken rookvrij

Ongeveer 20% van de rokers zullen sterke ontwenningsverschijnselen ervaren. Maar ze verdwijnen vaak na de eerste twee tot drie weken, wanneer het gevoel van welzijn begint op te treden. Ontwenningsverschijnselen zijn meestal erger in de eerste 48 uur en het zijn normale tekenen dat je lichaam herstellende is van de schadelijke effecten van roken. Hou dit dus in gedachten.

4. Versterk je vastberadenheid

Bouw een sterke geest om de motivatie hoog te houden! In de loop der jaren heb je roken leren te gebruiken om om te gaan met dagelijkse stress.

Denk positief. Visualiseer jezelf als iemand die het stoppen heeft overwonnen en de gezondheidsvoordelen van rookvrij zijn heeft ervaren. Jezelf voorstellen als iemand die je wilt worden, helpt om je houding ten opzichte van het bereiken ervan vorm te geven. Zeg dus tegen jezelf dat jij iemand bent die niet rookt.

5. Actief worden!

Als je sport komt er endorfine vrij, waardoor je een natuurlijk gevoel van welzijn en geluk krijgt. Als je geen tijd hebt voor een volledige workout, probeer dan enkele eenvoudige oefeningen te integreren, zoals traplopen of een stevig stuk wandelen.

stoppen met roken rookvrij

Er zijn genoeg andere manieren om stress te verlichten. Ontspan met yoga of neem danslessen met een vriend of vriendin. Wees sterk en wees positief. Zeg tegen jezelf dat je het kunt! Stoppen met roken kan een uitdaging zijn, maar positief denken zal je helpen succes te behalen.