geen koffie meer drinken
Health

Na dit tijdstip kan je beter geen koffie meer drinken

Koffie is een van ’s werelds meest populaire drankjes. Het bevat het stimulerende stofje waar we allemaal bekend mee zijn, namelijk cafeïne. Veel mensen drinken koffie vlak nadat ze zijn opgestaan, terwijl sommige mensen ook denken dat het goed is om het zo lang mogelijk uit te stellen.

Is koffie drinken vlak na het opstaan goed?

Veel mensen genieten van een heerlijk zwart bakkie pleur – of drie – bij het opstaan ​​of kort daarna. Toch wordt er gedacht dat het drinken van koffie vlak na het opstaan juist ​​de stimulerende effecten vermindert, omdat je stresshormoon cortisol op dit moment op zijn hoogtepunt is.

Even voor de goede orde: Cortisol is een hormoon dat de alertheid en focus verbetert. Ook is het een hormoon wat je metabolisme reguleert. Er wordt gesuggereerd dat de beste tijd voor een kopje koffie juist op de late ochtend is, wanneer je cortisolspiegel lager is. Studies om dit te bewijzen ontbreken echter.

geen koffie meer drinken

Hoe kan cafeïne sportprestaties bevorderen?

Het kan soms moeilijk zijn om je naar de gym te begeven, zeker als je motivatieniveau al laag ligt. Koffie kan een goede oplossing zijn om net dat beetje motivatie te vinden. Het drinken van koffie 30-60 minuten voor je training of kan vermoeidheid helpen vertragen en spierkracht en kracht vergroten.

Dat geldt overigens voor alle dranken die cafeïne bevatten, denk aan thee, frisdranken, energiedrankjes en zelfs pure chocolade. Houdt er wel rekening mee dat er een dagelijkse aanbevolen hoeveelheid cafeïne bestaat. Bij mannen ligt dit op 400 mg cafeïne – het equivalent van ongeveer 4 kopjes (950 ml).

geen koffie meer drinken

Na dit tijdstip kan je beter geen koffie meer drinken

De effecten van cafeïne kunnen uren nadat je het hebt geconsumeerd hebt nog aanwezig zijn in je lichaam. Cafeïne kan je slaap tot zes uur na consumptie verstoren, wat kan leiden tot effecten als slapeloosheid. Het is daarom belangrijk om te onthouden wanneer je je laatste kopje hebt gedronken.

Voorbeeld: Als je om 21.00 uur wilt gaan ontspannen en naar bed wilt, kan je beter geen koffie meer drinken na 15:00, tenzij je het niet erg vindt om wakker te liggen in de nacht. Je kan natuurlijk ook besluiten om helemaal te stoppen met koffie drinken. Meer content lezen over een gezonde levensstijl? Check ook eens één van deze artikelen: