Style

Hoe Buddha to Buddha van Nederlands sieradenmerk tot miljoenenbedrijf ging

succesverhaal-buddha-to-buddha
(Foto: Instagram @officialbuddhatobuddha)

Buddha to Buddha is een begrip in Nederland. De kettingen, armbanden en ringen vinden gretig aftrek in ons land. De inspiratie voor de ontwerpen van deze sieraden is terug te leiden naar Azië, waar spiritualiteit hoog in het vaandel staat. Dit was tevens direct ook de basis voor de oprichting van het merk dat in de afgelopen 25 jaar is uitgegroeid tot een van de succesvolste en meest toonaangevende sieradenmerken van ons land. Want inderdaad, Buddha to Buddha is een Nederlands bedrijf. Maar hoe is deze succesformule eigenlijk tot stand gekomen?

De oprichting van Buddha to Buddha

In 1997 besloot reclameontwerper Batul Loomans zijn passie voor meditatiereizen en spiritualiteit te verwerken in zijn creatieve ontwerpen voor Buddha to buddha. Tijdens een reis, waarin hij een diepere betekenis van het leven zocht, begon hij met het schetsen van een armband. Toen de ontwerpen waren voltooid bracht hij zijn schetsen samen met een lokale zilversmid tot leven. Zijn diepere connectie met het leven werd hierdoor tastbaar in de vorm van een prachtig sieraad.

Nadat Looman de armband had gemaakt was het merk Buddha to Buddha geboren. Hij besloot vervolgens om een sieradenlijn te ontwerpen die refereren aan deze diepere spirituele betekenis. Hij liet zijn robuuste en unieke ontwerpen door ervaren vaklieden maken, waarna in 1997 de eerste lijn armbanden werd gelanceerd. De eerste lijn werd een internationaal succes. Batul Loomans ontwierp hierop een tweede lijn. Het merk breidde al snel uit naar ringen, kettingen en oorbellen. Sindsdien is de onderneming van Loomans niet meer weg te denken uit de sieradenbranche.

succesverhaal-buddha-to-buddha

Vakmanschap door ambachtslieden

De sieraden van Buddha to Buddha worden ontworpen in Amsterdam, maar worden door ambachtslieden op Bali gemaakt. Door de verfijnde technieken is het bijna niet voor te stellen dat alle sieraden met de hand gemaakt worden, maar dat is toch echt het geval. Er zitten minimaal 72 manuren in het maken van een armband, die in alle gevallen zijn vervaardigd uit 925-sterling zilver en 14-karaats goud.

De gedachte achter elk sieraad van Buddha to Buddha is een diepere verbinding met jezelf, andere mensen en de aarde. Dit is de basis zoals Batul Loomans het in 1997 voor ogen zag. De sieraden van het merk worden gekenmerkt door fraai vervaardigde sloten. Volgens de makers van de sieraden krijgt het sieraad een ziel zodra het slot aan het sieraad wordt bevestigd. De schakels van de armband symboliseren de verbinding tussen twee wezens.

Buddha to Buddha is wereldberoemd

Buddha to Buddha heeft een zeer sterke aantrekkingskracht op mensen. De unieke ontwerpen hebben voor iedere drager een persoonlijke diepere betekenis, dit maakt elk sieraad voor elk persoon uniek. Veel beroemdheden en influencers hebben het merk omarmd. Keanu Reeves, Rihanna en David Beckham zijn een paar celebrities die de sieraden van Buddha to Buddha graag dragen.

Sinds 2020 staat Jacco Tas als CEO aan het roer van Buddha to Buddha. Zijn doel is de zichtbaarheid van het merk nog verder vergroten op internationaal gebied. Daarnaast stuurt hij het team van ervaren vakspecialisten aan die betrokken zijn bij de productie van de sieraden. Oprichter Batul Loomans doet het wat rustiger aan, maar investeert zijn miljoenen graag in vastgoed. Hij verkocht vorig jaar een duinvilla in Zandvoort met 2 miljoen euro winst. De exacte omzet van zijn bedrijf konden we niet achterhalen, maar dat het een lucratief succesverhaal is mag duidelijk zijn.

De sieraden van Buddha to Buddha zijn meer dan alleen armbanden en ringen. Ze geven de diepere betekenis van het leven weer in de vorm van een smaakvol en tijdloos accessoire voor jong en oud. De spirituele gedachte achter de sieraden leent zich goed voor de verbintenis tussen geliefden. Een armband of ring van het merk is dus een uitstekend cadeau om te geven aan iemand waar je van houdt.

succesverhaal-buddha-to-buddha