stoppen met koffie drinken voordelen
Health

Stoppen met koffie drinken: de gezonde voordelen en positieve effecten

Er zijn mensen die wakker worden als chagrijnige grizzlyberen, en eerst een kop cafeïne nodig hebben om een beetje menselijk te worden. Die mensen moeten niet denken aan stoppen met koffie drinken. Maar er zitten wel degelijk voordelen aan het stoppen met koffie. Welke gezonde voordelen en effecten zijn dat? Dat hebben we voor jullie uitgezocht.

Stoppen met koffie drinken heeft veel gezondheidsvoordelen

Een koffie to-go als je onderweg bent naar je werk, een kop koffie voordat je begint met werken, even een bakkie tussendoor, en wat denk je van de koffiepauze? Als je er stil bij staat dan drink je meer koffie dan je denkt, maar goed is het allerminst. Je lichaam krijgt een opleving als je stopt met koffiedrinken. We zetten een aantal voordelen op een rijtje.

1. Je slaapt beter

Als je geen cafeïne meer binnenkrijgt dan heeft dat een positieve uitwerking op je nachtrust. Als je koffie laat staan dan hoef je niet meer als een overactieve uil denkbeeldige schaapjes te tellen om in slaap te komen. Je lichaam zal minder stijf van de cafeïne staan en dat heeft een rustgevend effect op je lichaam, dus slaap je sneller in.

2. Je humeur verbetert

Als je beter slaapt dan verbetert je humeur. Maar je stemming verbetert ook als je geen behoefte meer hebt aan een kop koffie. Net zoals bij sigaretten snak je soms naar cafeïne. Als dat dan niet voorhanden is dan krijg je een pesthumeur, waar niemand blij mee is. Als je de behoefte niet meer hebt dan geeft dat minder somberheid en irritaties.

koffiedrinken pulp fiction

3. Je ziet er jonger uit

Cafeïne geeft een bruine aanslag op je tanden, en ook je huid gaat er door het drinken van koffie niet op vooruit. Cafeïne tast de collageen in de huid aan, dat is het stofje wat de huid elastisch maakt. Het onttrekt ook water uit de huid, waardoor deze er futloos en droog uitziet. Kortom; stoppen met cafeïne drinken heeft een positief effect op de huid.

4. Je hoeft minder vaak naar het toilet

Als je geconcentreerd zit te werken dan zit je er niet op te wachten om telkens naar het toilet te moeten. Cafeïne werkt vochtafdrijvend, dus als je stopt met koffie drinken dan zul je merken dat je minder vaak naar het toilet hoeft. Daarnaast heeft cafeïne ook effect op de spijsvertering. Als je ermee stopt dan hoef je niet meer met samengeknepen billetjes naar het toilet te rennen.

koffiedrinken dumb & dumber

5. Je lichaam neemt vitamines beter op

Koffie vernietigt vitamines. Het breekt voornamelijk vitamine B af (B1, B2 en B12). Vitamine C wordt ook aangetast door het goedje. Dit zijn essentiële vitamines. Dus als je gezond bezig denkt te zijn met je smoothie tijdens het ontbijt, dan is dat een misvatting als je de rest van de dag onder de koffiemachine op je werk hangt.

6. Je krijgt een stabielere bloedsuikerspiegel

Het is bekend dat koffie effect heeft op je bloedsuikerspiegel. Vooral als je ook nog eens suiker in je bakkie pleur gooit. Cafeïne geeft de bijnieren namelijk een push om een stoot adrenaline af te geven, wat de bloedsuikerspiegel doet verhogen. Dit is de reden waarom mensen koffie zo lekker vinden. Maar goed is het niet. Stoppen met koffie drinken zorgt voor een stabielere bloedsuikerspiegel.

koffiedrinken2.0

7. Je krijgt een betere spijsvertering

Zoals we al in punt 4 beschreven; van koffie drinken moet je vaker naar het toilet. Het heeft een laxerende werking, wat misschien voor opluchting zorgt, maar het heeft een negatief effect op de maag en darmwand. Pijn in je buik na teveel koffie is een signaal dat je niet moet negeren. Als je helemaal stopt met het drinken van koffie dan zal de spijsvertering een stuk rustiger functioneren.

Wat zijn de ontwenningsverschijnselen bij het stoppen met koffie drinken?

Mensen die gewend zijn om dagelijks koffie te drinken zullen eerst, net zoals rokers dat hebben na het stoppen met sigaretten, ontwenningsverschijnselen krijgen. Daar zul je even doorheen moeten, dit duurt meestal een paar dagen. De ontwenningsverschijnselen verschillen per persoon, maar de meest voorkomende zijn;

• Hoofdpijn
• Somberheid
• Concentratieproblemen
• Prikkelbaarheid
• Beven
• Onrust

Deze symptomen verdwijnen geleidelijk binnen een paar dagen. Als je echt niet ‘cold turkey’ kunt stoppen, dan kun je het langzaam afbouwen door koffie geleidelijk aan te mengen met cafeïnevrije koffie. Het wordt aangeraden om in die periode minstens 8 uur te slapen en veel water te drinken.