spierpijn
Health

Spiergroei zonder spierpijn: slimmer trainen met toptrainer Firas Zahabi

Je zult vast wel een keer de uitspraak ‘no pain, no gain’ hebben gehoord als je bezig bent met sporten. Maar is dat ook zo? Veel mensen denken dat je pas goed bezig bent als je de dag na je workout kapot gaat van de spierpijn, maar dat is niet helemaal waar. Je kunt slimmer en korter trainen, en toch een flinke spiergroei genereren. Met de tips van toptrainer Firas Zahabi train je slimmer en effectiever.

Firas Zahabi en Joe Rogan over spierpijn

Toptrainer Firas Zahabi is namelijk een grote naam in de wereld van de vechtsport. Zahabi is een trainer die zich niet alleen richt op fysieke kracht en snelheid, maar ook op een intelligente vorm van training. Firas weet alles over workouts, spiergroei en herstel. De trainer was onlangs te gast in de podcast van Joe Rogan, waar hij zijn slimme manier van trainer uitlegde.

Zahabi is namelijk van mening dan consistent trainen belangrijker is dan intensiteit. Het maakt niet uit of je aan gewichten trekt in de sportschool, bokst, of hardloopt, met zijn tips sport je een stuk efficiënter. Hij weet waar hij over praat, want hij is de vaste trainer van George St. Pierre, een hele grote naam in de wereld van MMA. “Herstel is net zo belangrijk als de training en de voeding”, aldus Zahabi.

spierpijn firas zahabi

Spiergroei zonder de spierpijn

In de podcast van Joe Rogan vertelt de trainer dat teveel trainen onverstandig is, en hij geeft advies over het nemen van rust. Als je bijvoorbeeld één dag per week 1 uur los gaat in de sportschool, dan heeft je lichaam een aantal dagen nodig om bij te komen. Spierpijn is daar een onderdeel van. Je hebt het gevoel dat je lekker hebt getraind, maar in feite heb je teveel gevraagd van je lichaam.

Je kunt ook 18 minuten per dag trainen, 7 dagen per week. Je hebt dan geen heftige spierpijn, maar die week wel meer dan 2 uur getraind. Je ligt de volgende dag niet stuk op de bank, en kan je gewoon weer een paar lekkere sets pakken in de gym. Dit is een stuk effectiever, en doet niet af aan spiergroei. Met de juiste dosis rust en goede voeding heeft je lichaam genoeg tijd om spiermassa te genereren.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Firas Zahabi (@firas_zahabi)

Op deze manier traint de elite

Zahabi praat in de podcast ook over de training van de elite. Hij benoemd hierbij Muhammed ali, George St. Pierre en Floyd Mayweather. Deze atleten trainen heel consistent en letten goed op de aanwijzingen dat ze van hun lichaam krijgen. Ze kunnen zich uiteraard geen spierblessures veroorloven. We hebben de bewuste podcast met zijn tips onderaan dit artikel geplaatst.

Er zijn twee vormen van spierpijn. Vroege en verlate spierpijn. Als we over vroege spierpijn praten dan hebben we het over de verzuring van de spieren tijdens een training. Hierbij worden de zenuwuiteinden geprikkeld door de opstapeling van melkzuur, een afvalstof. Verlate spierpijn wordt veroorzaakt door kleine scheurtjes in de spieren, dat voel je vaak de dag na de training. In beide gevallen is rust een aanrader.