Dit is het salaris per functie van een pitcrew in de Formule 1

Wil jij onderdeel zijn van het succes van Max Verstappen en een essentiële rol spelen tijdens een Formule 1-race? Mocht je niet hard genoeg kunnen racen, kun je wel deel gaan uitmaken van de pitcrew. Gemakkelijk is het niet, maar het verdient wel ontzettend lekker. Vlieg de wereld over en vorm een hecht team met jouw pit crew-collega’s. Iedere pitstop voelt als een eindexamen. Wij hebben uitgezocht wat het salaris is van een pitcrew-medewerker in de Formule 1.
De ontwikkeling van pitstops in de Formule 1
De pitbox is eigenlijk een soort werkplaats op het circuit waar aan de auto gesleuteld kan worden. Het werk van de pitcrew-leden is niet geheel ongevaarlijk. Al jaren proberen Formule 1-auto’s een zo snel mogelijke pitstop te maken. In de jaren ’50 was de snelste pitstop rond de 1 minuut. Tegenwoordig heeft het Red Bull Racing van Max Verstappen het pitstop record in handen met 1,82 seconden.
Deze razendsnelle pitstop nemen ook risico’s met zich mee. Tot 2010 werden de F1-auto’s tijdens de race bijgetankt. Verschillende keren is een slang in de auto blijven steken met desastreuze gevolgen. Zo verdween Jos Verstappen ooit in een vlammenzee. Razendsnel maakte hij zich los en verliet hij de brandende tijdbom. In 2018 brak toenmalig Ferrari-coureur Kimi Raikkonen het been van een bandenwisselaar tijdens het wegrijden na een pitstop. Denk dus twee keer na voordat je pitcrew-lid wordt.
Hoe wordt je pitcrew-medewerker in de Formule 1?
In de meeste gevallen worden teamleden persoonlijk geselecteerd door het management van het team op basis van hun vaardigheden en capaciteiten. Leden van de pitcrew komen doorgaans uit uiteenlopende achtergronden. Sommigen van hen hebben mogelijk eerdere ervaring met het werken aan auto’s, terwijl anderen mogelijk eerder atleten waren in hun vorige carrière. Het belangrijkste is dat ze de nodige vaardigheden hebben om hun werk goed te doen. De eerste stap is om de juiste opleiding te volgen.
Als je lid wilt worden van een Formule 1-pitcrew moet je een achtergrond hebben in techniek of mechanica. Je kunt deze opleiding krijgen door een diploma te behalen aan een universiteit of hogeschool. Als alternatief kun je ook een stage volgen bij een team of fabrikant. De beste manier om vervolgens ervaring op te doen, is door samen te werken met een raceteam. Je kunt beginnen in lagere autosportklassen en van daaruit verder werken.
Werkzaamheden van een pitcrew-medewerker in de Formule 1
In het arena van Formule 1-races draait alles om precisie, strategie en snelheid. De helden hier zijn de pitcrew-leden, waarbij de teamchef een spilfunctie heeft. Deze leider beheert de pitcrew, regelt pitstops en is verantwoordelijk voor bandenselectie. De immense verantwoordelijkheid weerspiegelt zich in hun aanzienlijke compensatie. Daarnaast zijn de bandenwisselaars een belangrijke schakel. Deze personen, voornamelijk mannen, zijn experts in snelle vervangingen zonder de coureur te vertragen.
Bandendragers spelen een sleutelrol bij het vervoeren van de banden van pitbox naar auto. Krikmannen tillen behendig de auto op en laten haar vlot zakken voor naadloze pitstops. Vleugelmannen passen verstelbare voorvleugels aan, terwijl de stabilisator veiligheid biedt. De brandblusser-houder bestrijdt vuur en koelt oververhitte remmen. In de complexe choreografie van een pitstop is elk lid een radertje in de goed geoliede machine, bijdragend aan team- en coureurssucces.
Dit bericht op Instagram bekijken
Salaris van een pitcrew-medewerker per functie
De vergoeding van deze ongezongen helden is echter net zo divers als de rollen die ze spelen. Een veelheid aan factoren vormt het salarislandschap voor F1 pitcrew-leden. Taken binnen de crew, verbondenheid met teams en ervaringsniveaus zijn van het grootste belang. Met een salaris van minimaal $30.000 tot een verbluffende $1 miljoen per jaar zijn inkomsten afhankelijk van eerdergenoemde functies, waarbij de teamleider het hoogste salaris ontvangt.
De prestaties van het team, de prestaties van de auto en het teambudget geven deze cijfers verder vorm. Opmerkelijk genoeg kunnen race-uitkomsten zich vertalen in race-naar-race bonussen en diverse prikkels, wat het verdien potentieel versterkt. Deze financiële verschillen weerspiegelen de complexe machines die ze beheren, waardoor nog een laag complexiteit aan de sport wordt toegevoegd. In het overzicht hieronder kun je zien ieder lid van de pitcrew zo ongeveer aan salaris verdient.
Functie | Jaarsalaris | Per Race | Race Bonus |
---|---|---|---|
Crew Chief | $ 1,000,000 | $ 10,000 | $ 5,000 |
Refueling Person | $ 350,000 | $ 5,000 | $ 2,500 |
Tire Changer | $ 350,000 | $ 5,000 | $ 2,500 |
Tire Carriers | $ 270,000 | $ 3,500 | $ 2,500 |
Jack Men | $ 150,000 | $ 3,000 | $ 500 |
Wing Men | $ 150,000 | $ 3,000 | $ 500 |
Stabilizer | $ 90,000 | $ 2,500 | $ 250 |
Starter Man | $ 40,000 | $ 750 | $ 250 |
Fire Extinguisher Man | $ 30,000 | $ 500 | $ 250 |