Dit salaris verdient een (elektrische) fietsenmaker

De fietsenmaker is al sinds jaar en dag een begrip in het Nederlandse straatbeeld. In elk dorp en in elke stad is er wel een fietsenmaker te vinden die jouw trouwe tweewieler kan repareren. Met de opkomst van de E-bikes is het werk van de fietsenmaker er niet makkelijker op geworden. Elke E-bike heeft eigen speciale onderdelen en er komt steeds meer electronica bij kijken. Maar wat voor salaris verdient een fietsenmaker in Nederland nou eigenlijk?
Fietsenmaker: een oud beroep
Historisch gezien is de fiets een vrij recente uitvinding. De eerste fiets werd uitgevonden in 1771, maar deze ‘loopfiets’ had toen nog geen pedalen. Pas in 1839 – een goede 68 jaar later – verscheen in Parijs de eerste fiets met trappers, maar deze had nog geen ketting. De moderne fiets zoals we die nu kennen stamt uit 1868 en beschikt sindsdien over een tandwielketting. In zijn huidige vorm bestaat de fiets net iets langer dan 150 jaar en daarmee is de fietsenmaker alsnog een eeuwenoud beroep.
De fietsenmaker kent veel verschillende benamingen. Zo wordt het van oudsher ook wel rijwielhersteller genoemd, maar tegenwoordig spreken we vaak van een fietstechnicus. Gezien de ontwikkelingen op het gebied van elektrische fietsen is dit geen onterechte benaming. Waar je vroeger even snel langs de fietsenmaker kon voor een kleine reparatie, ben je tegenwoordig je E-bike al gauw een paar dagen kwijt. De kosten voor reparatie worden ook steeds duurder, maar is de fietsenmaker ook meer gaan verdienen?
De fietsenmaker is nu ‘fietstechnicus’
Naast het repareren van fietsen hebben de meeste fietsenmakers ook een eigen rijwielenwinkel. Daar worden de laatste jaren in een groeiend tempo steeds vaker E-bikes verkocht. De razend populaire elektrische fietsen – die jouw fietstochtje veraangenamen door middel van trapondersteuning – zijn aanzienlijk duurder dan een reguliere fiets. De reparaties van deze fietsen zijn gecompliceerder en afhankelijk van specifieke onderdelen. Zo blijken de e-bikes van het inmiddels failliete VanMoof nauwelijks te repareren door een gebrek aan reserveonderdelen.
De elektrische fiets maakt het beroep zeker aantrekkelijker, maar ook een stuk moeilijker. De MBO-opleiding tot Fietstechnicus duurt 2 a 3 jaar en valt binnen de studierichting Tweewielertechniek. Na je opleiding kan je aan de slag als fietsenmaker en help je klanten om hun kapotte tweewieler weer aan de praat te krijgen. Naast dat je fietsen repareert, help je vaak ook mee in de winkel en adviseer je potentiële kopers bij de aanschaf van een nieuwe fiets of e-bike.
Het salaris van een fietsenmaker
We zullen meteen maar eerlijk zijn: een fietsenmaker die voor een baas werkt verdient in veel gevallen geen vetpot. Wanneer je net van school komt ligt het startsalaris van een fietsenmaker op maximaal € 2.000 bruto per maand. Voor een jonge en nog kersverse fietstechnicus is dit niet onaardig, maar de gemiddelde fietsenmaker loopt al vrij snel tegen een salarisplafond.
Zo vermeldt bedrijvenbeoordelaar Glassdoor dat het gemiddelde salaris van een fietsenmaker op € 2.473,- bruto per maand ligt. Vacaturesite Indeed stelt het gemiddelde brutosalaris op € 2.407 – een verwaarloosbaar verschil van 66 euro. Het lijkt er in ieder geval op dat deze cijfers dus betrouwbaar zijn. Van dit brutosalaris houdt je € 2.181,- netto per maand over. Het maximale salaris bedraagt, op basis van dezelfde bronnen, slechts € 3.000 bruto per maand. Zeker voor een wat oudere fietstechnicus is dit absoluut geen vetpot.
Daarbij valt het tevens op dat de meeste vacatures vragen om een parttime fietstechnicus van rond de 24 uur per week. Mede hierdoor valt het daadwerkelijk salaris dat een fietsenmaker verdient een stuk lager uit: namelijk slechts € 1.559,- per maand. Voor dat geld zijn er genoeg alternatieven: zo verdient een boodschappenbezorger bij Albert Heijn een soortgelijk salaris, maar je hebt er tenminste geen 2-jarige opleiding voor nodig. Ben je bezig met een carrièreswitch? Lees dan onze 5 tips voor het vinden van je droombaan.