Renault Alpine A110: lekkerder dan een Porsche Cayman

Lees verder na de advertentie

Goed nieuws voor iedereen die Manly volgt en van auto’s houdt: we zijn de samenwerking aangegaan met Hubcap en dat betekent dat we je voortaan regelmatig op ontzettend toffe autovideo’s zullen trakteren.

Dit is de eerste video in samenwerking met Hubcap en ook zeker niet de laatste. En het is aan deze moderne versie van de legendarische Alpine A110 uit de jaren ’60 en ’70 om het spits af te bijten. Die auto is wat mij betreft bijzonder geslaagd, qua design én qua rijgedrag. Maar daarover later meer.

Links de nieuwe Renault Alpine A110, rechtsboven het origineel.

Eerst wat meer info over Alpine en de auto’s die het merk vroeger maakte. Alpine is opgericht in 1955 door Jean Rédélé, een garagehouder uit het Franse Dieppe. Deze Fransoos racete voordat Alpine bestond met de Renault 4CV, die hij zelf verbeterde en opvoerde.

Alpine Rally

Lees verder na de advertentie

Dat deed hij zo goed dat hij succes behaalde in een aantal belangrijke rally’s, waaronder de Mille Miglia en de Alpine Rally. Dankzij die successen ontstond er vraag naar de speciale Renault’s van Rédélé, die naar aanleiding daarvan zijn eigen automerk in het leven riep: Alpine. De naam is trouwens een knipoog naar de Alpine Rally, de rally waarin Rédélé zo succesvol was.

Na de oprichting van het merk ontwikkelt Rédélé met Renault-onderdelen een aantal lichte en gestroomlijnde sportauto’s, waaronder dus de A110. Hiermee wint Alpine in de jaren ’70 diverse rally’s en in 1973 zelfs het volledige Wereld Rally Kampioenschap, van concurrenten als Ford, Lancia en Porsche. En dat is een van de redenen waarom de Alpine A110 legendarisch is.

© Ricardo van de Bor voor Hubcap x Manly

Qua design lijkt de nieuwe A110 zeker veel op z’n legendarische voorganger. En dat is maar goed ook, want het is opnieuw een bloedmooie auto die gelukkig niet ‘overdesigned’ is, waardoor het geen karikatuur van zijn voorganger is geworden.

Een geboren winnaar

Qua techniek zijn er wel wat verschillen. Zo deed de eerste A110 het met een 1,1-liter viercilinder met 100 pk, terwijl de ‘nieuwe’ een 1,8-liter viercilinder heeft met net iets meer dan 250 pk. Toen was 100 pk niet superveel en dat is 250 pk anno 2019 ook niet, maar dat maakt niks uit omdat het succesvolle recept van toen – een compacte sportauto met een heel laag gewicht – nu nog steeds werkt.

Natuurlijk moet je de A110 vergelijken met andere auto’s in dit segment. Benchmark en belangrijkste concurrent is de Porsche 718 Cayman en die is gemaakt volgens hetzelfde recept als de Alpine. Maar – sorry Porsche – Renault heeft wat mij betreft het lekkerste hapje gemaakt. Omdat de Alpine er vanbinnen en vanbuiten lekkerder uit ziet, al blijft dat een kwestie van smaak, en omdat het een sportauto is met maar één doel: zo veel mogelijk lol maken met z’n bestuurder.

© Ricardo van de Bor voor Hubcap x Manly

Specs Renault Alpine A110

  • Motor: 1,8-liter viercilinder met 252 pk
  • Transmissie: 6-versnellingsbak met dubbele koppeling met schakelflippers
  • Achterwielaandrijving
  • 0-100 km/u: 4,5 seconden
  • Topsnelheid: 250 km/u
  • Vanafprijs: € 60.000,-

De Cayman is meer een allrounder, minder gefocust. Dat maakt de Porsche niet slechter of beter, maar de Alpine wel aantrekkelijker en ja – wat minder geschikt voor dagelijks gebruik. Maar als auto voor erbij is het dé auto die je moet hebben. Kortom, baretje af voor de Alpine A110.

We hebben veel liefde, tijd en energie in bovenstaande video gestoken. Als je met plezier gekeken hebt, abonneer je dan op het YouTube-kanaal van Hubcap!

Lees verder na de advertentie

Ontvang de nieuwste artikelen rechtstreeks in je inbox