Reistrends onderzoek 2022
Life

Dit zijn de nieuwe reistrends voor 2022

De afgelopen twee jaar heeft het concept ‘reizen’ verschillende jasjes gekend. De ontwikkelingen die momenteel plaatsvinden in de reisbranche hebben grote invloed gehad op onze perceptie van reizen in het algemeen. Om te voorspellen hoe ons reisgedrag er het aankomende jaar uit gaat zien, deed Booking.com onderzoek onder meer dan 24.000 reizigers verspreid over 31 landen, en combineerde deze data met hun inzichten.

Grote reislust onder Nederlanders

Het aantal Nederlanders dat vindt dat ze alle verloren reistijd moeten inhalen in 2022 is met 52% toegekomen ten opzichte van vorig jaar. Dit heeft allerlei redenen – of dat nou is voor het opdoen van nieuwe ervaringen of het omhoog brengen van de mentale gezondheid – Nederlanders zijn er massaal klaar voor om de wereld te ontdekken en onvergetelijke ervaringen te maken. Maar wat zegt het reisonderzoek van Booking.com precies?

1. Nieuwe balans in thuiswerken en privé

We zijn allemaal massaal thuis gaan werken aan het begin van de pandemie. Sterker nog – een groot gedeelte van de samenleving toverde hun huizen om tot thuiswerkplekken, waardoor er een ‘nieuw normaal’ ontstond.

Het onderzoek voor Booking.com laat zien dat een steeds groter wordende groep mensen de balans tussen werk en privé wil herstellen. In 2022 zal de vakantie voor 6 op de 10 (62%) van de reizigers volledig vrij zijn van werk.

reizen_zeg_gedag_tegen_het_thuiswerken

Maar liefst 58% van de Nederlanders geeft aan dat ze in 2022 liever korter op vakantie gaan als dat betekent dat ze volledig vrij zijn. Dit doen ze liever dan de mogelijkheid om langer weg te gaan, als dit betekent dat ze hun vakantie uren gedeeltelijk aan werk moeten besteden.

42% van de ondervraagden geeft tevens aan dat ze meer hebben gewerkt tijdens de pandemie, en dus minder vakantiedagen hebben opgenomen. Aan de hand van deze cijfers kunnen we concluderen dat veel mensen hun thuiskantoor graag willen verlaten voor een welverdiende vakantie.

2. Zeg maar gewoon ‘ja’ tegen spontaniteit

We horen al jaar en dag alleen maar ‘nee’. Niet zo gek dus dat het onderzoek laat zien dat een groot gedeelte van de reizigers behoefte heeft aan spontaniteit en positiviteit. 77% van de ondervraagde Nederlanders gaat dit jaar liever op een ‘go with the flow’ vakantie in plaats van een vakantie waarin alles al geregeld is. Improvisatie is hierbij het toverwoord. Dat betekent – op elke onverwachte verandering gewoon lekker ‘ja’ zeggen.

53% van de Nederlandse respondenten geeft aan ‘ja’ te willen zeggen tegen elke vakantiemogelijkheid, mits het budget het toelaat. 42% van de mensen staat hierbij open voor vakanties die ze voor de pandemie niet zouden ondernemen. 59% van de mensen maakt het niet uit waar ze heen gaan, zolang het maar een type vakantie is waar ze naar op zoek zijn.

reizen zeg maar gewoon 'ja'

Booking.com verraste ons met spontane last-minute citytrip

We hebben het onlangs zelf ervaren. Gewoon ‘ja’ zeggen en go with the flow zonder dat je de bestemming weet – in Europa dat wel. Uiteindelijk bleek het om Barcelona te gaan, het uitgebreide verslag van de Barca citytrip lees je hier. Het is absoluut aan te raden het zelfs eens te ervaren. Even van omgeving veranderen met nieuwe indrukken en energie opdoen.

Spannend en erg leuk om vaker te ondernemen, het is vooral iets om steeds op korte termijn naar uit te kijken. Het sluit daarbij ook perfect aan op deze reistrend die al even gaande is. Vooral door de huidige situatie van de afgelopen twee jaar (lees pandemie) zijn mensen nog meer bereid om zomaar op reis te gaan.

3. Reizen is goed voor je gezondheid

Waar meditatie en genoeg lichaamsbeweging vanzelfsprekend je gezondheid helpt – is op vakantie gaan de nieuwste vorm van selfcare dit jaar. 63% van alle Nederlandse respondenten geeft aan dat reizen hun emotionele en mentale gezondheid verbetert. Ongeveer de helft (49%) van de Nederlanders geeft aan dat ze niet beseften hoe belangrijk reizen was voor hun welzijn.

Maar wat maakt reizen dan de ideale vorm van zelf-ontspanning? Voor 21% van de Nederlanders is dat het stappen uit hun comfortzone. 66% van bovenstaand percentage zegt dat dit komt door nieuwe omgevingen, waarna 41% zegt dat dit juist komt door een nieuwe manier van leven. Daar hoort ook het proberen van nieuwe gerechten bij (51%), of het leren en horen van een nieuwe taal (37%).

Duurzaam reizen steeds populairder en is een blijvende trend voor de toekomst

Enkel en alleen je reis uitzoeken, boeken en gewoon gaan is niet genoeg. Nederlanders zoeken sinds het uitbreken van de pandemie structureel naar duurzamere reizen die ze kunnen ondernemen. De onzekere tijd waarin we leven heeft ons geleerd dat we bewuster moeten omgaan met de wereld waarin we leven, en duurzaam reizen hoort daarbij.