Dit zijn de reistrends onder Nederlanders in 2023 volgens onderzoek
-
Redactie
- •

Waar gaan we in 2023 naar toe op vakantie? Bij Booking.com weten ze het al. Die kennis komt niet uit een glazen bol, maar is gebaseerd op hun enorme berg data. We zetten de belangrijkste conclusies voor je op een rij: dit zijn de belangrijkste reistrends onder Nederlanders, volgens onderzoek van de boekingssite.
Wat waren de reistrends voor 2022?
Aan het begin van dit jaar schreven we over de reistrends voor 2022, ook gebaseerd op onderzoek van Booking.com. 2022 zou het jaar worden, waarin we de verloren vakantie- en reistijd van de corona jaren 2020 en 2021 zouden inhalen. Dat is zeker uitgekomen, je kunt je vast nog wel bijvoorbeeld de soms bijna onhoudbare drukte op Schiphol voor de geest halen.
Andere voorspelde trends waren het zoeken naar een nieuwe balans tussen thuiswerken en je privéleven. Dat uit zich bijvoorbeeld in het op vakantie volledig voor werk onbereikbaar willen zijn.
1. Reistrends voor 2023: het toverwoord is budget bewustzijn
Vakantie is voor veel Nederlanders belangrijk. Voor 41% zelfs een topprioriteit, zo meldt het onderzoek. Daarbij wordt wel het budget bewustzijn steeds belangrijker. Anders gezegd: we letten op aanbiedingen, kortingen, loyaliteitsprogramma’s en andere tips en trucs om goedkoper uit te zijn. Bijna de helft van de Nederlanders kiest liever voor 1 of 2 lange vakanties, dan meerdere kortere.
2. Nostalgisch en mindful reizen
Een opvallende trend is nostalgisch reizen; vakantie vieren op basis van het terugverlangen naar vroeger. Daarbij speelt een rol dat veel Nederlanders terugverlangen naar het pre-digitale tijdperk. Samen met je familie of vrienden unplugged en mindful genieten van het echte leven. Dat geldt zelfs voor mensen die deze tijd zelf niet hebben meegemaakt.
3. Reizen buiten je comfortzone
63% van de Nederlandse reizigers wil graag reizen buiten hun comfortzone. Dat kan op verschillende manieren. Door ongepland rondreizen bijvoorbeeld en je intuïtie te volgen. Maar ook de populariteit van niche-reizen stijgt, wat dacht je van op vakantie op zoek gaan naar buitenaards leven?
4. Back to basics reizen
Eén op de drie Nederlandse reizigers geeft aan back to basics te willen op (kampeer)vakanties De meningen zijn wel verdeeld over comfort: ongeveer de helft van de kampeerders vindt dat een kampeervakantie afzien van alle luxe betekent. De andere helft zoekt juist de combinatie van comfort met basic buitenleven. Een derde vind praktische zaken belangrijk: zoals leren overleven in de wildernis. Denk daarbij aan schoon water vinden en zelf vuur maken.
5. Welzijn van lichaam en geest naar een hoger niveau op reis
Meditatie en mindfulness vakanties zijn populair bij zo’n 30% van de Nederlandse reizigers. Welzijn van lichaam en geest is een breed begrip: daar vallen ook vakanties met gebruik van alternatieve middelen onder; bijvoorbeeld cannabis of ayahuasca – een plantaardig geestverruimend middel.
Denk ook aan erotische vakanties: vakantieresorts die op fetisj-activiteiten zoals bondage gericht zijn of polyamoureuze retraites bijvoorbeeld. Daarnaast wordt ook een cosmetische ingreep ondergaan op vakantie steeds populairder.
6. Op vakantie met collega’s?
Over de combinatie werk en vakantie zijn de meningen verdeeld. Aan de ene kant wil de helft van de Nederlanders volledig werk vrij zijn op vakantie. Aan de andere kant is er juist een groeiende vraag naar werkreizen: 33% van de Nederlands wil best op een werkreis, en zo collega’s beter leren kennen.
7. Virtual reality en vakantie
Virtual reality is in opkomst, ook bij de voorbereiding van vakanties. Ongeveer een derde van de Nederlandse reizigers meldt sneller voor een bepaalde bestemming te kiezen, als ze deze eerst virtueel bezocht hebben.
Een nieuwe ontwikkeling in virtual reality is de zogenoemde haptische feedback. Dit houdt in dat een meer geloofwaardig gevoel van aanraking wordt gecreëerd. Je kunt dan in een virtuele omgeving bijvoorbeeld heel realistisch de zon op je huid voelen, of het gevoel dat je op zand loopt simuleren.