raymond-cloosterman-rituals
Geld & Carrière

Zo maakte Raymond Cloosterman van Rituals een miljarden bedrijf

De rijke geuren van het ondernemerschap zijn bekend voor ondernemer Raymond Cloosterman, eigenaar en oprichter van cosmetica merk Rituals. Zijn succesverhaal is een inspiratie voor velen. Rituals is inmiddels uitgegroeid tot een wereldwijde multinational, maar wat Cloosterman betreft is het merk nog lang niet klaar met het veroveren van de wereld.

Raymond Cloosterman en Rituals

Zijn succesvolle avontuur begint in 2000. Na dertien jaar bij Unilever te hebben gewerkt vond Raymond Cloosterman (1964) dat hij gehoor moest geven aan zijn ondernemersgeest. Hij speelde al langer met het idee om de culturen en de rituelen die hij op zijn reizen had gezien mee te nemen naar huis. Hij wilde de wereld van luxe combineren met de aandacht voor de kleine dingen in het leven.

Het concept Rituals was geboren. Bereikbare luxe in een betaalbaar jasje, dat was het plan. En dat plan lukte. Vanuit een kelder op de Amsterdamse Herengracht begon hij met twee ambitieuze compagnons aan het Rituals-avontuur dat later uit zou groeien tot een wereldwijd succes. Tot op de dag van vandaag haalt Cloosterman zijn inspiratie uit de kleine en dankbare rituelen die hij ziet tijdens zijn reizen.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Friday Magazine UAE (@friday_magazine)

Rituals is een wereldwijd succes

De parfums, shower gels en geurstokjes zijn niet aan te slepen. Rituals werd een daverend succes en veroverde in korte tijd Nederland. “Het merk staat voor kleine rituelen, zoals een lekker bad, tijd voor jezelf, gecombineerd met een gevoel van comfort en luxe” aldus Cloosterman. Dat idee verspreidde zich als een geurige deken van parfum over de rest van de wereld.

Na zijn eerste winkel, dat hij in 2000 in de kalverstraat in Amsterdam opende, volgden er al snel meer filialen. Inmiddels telt het merk wereldwijd 824 winkels. Daarnaast zijn er ook 2400 shop in shop winkels, en is het merk te koop bij tien luchtvaartmaatschappijen en meerdere hotelketens. Ook de webshop loopt als een trein, dus we kunnen wel vaststellen dat Rituals een daverend succes is.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Carlos R. Seoane (@carlosseoane10)

Rituals en de kracht van vernieuwing

Op de website van Rituals staat een interview met Cloosterman, waarin hij vertelt waarom hij blijft vernieuwen. Hij houdt constant de trends in de gaten en weet als geen ander te herkennen wat mensen leuk vinden. Hij roemt de getalenteerde mensen die werken bij het cosmeticamerk. Rituals heeft ruim 6500 mensen in dienst. Er is nu zelfs een restaurant geopend, waar mensen ‘food for the soul’ kunnen eten.

Volgens Raymond Cloosterman ligt de basis van zijn succes nog steeds bij de inspiratie dat wordt opgedaan uit het Verre Oosten. Voordat ze een nieuw product verzinnen wordt er eerst uitgebreid research gedaan naar de aspecten van een ritueel. Welke ingrediënten er worden gebruikt? en waarom? Ook de oorsprong van een bepaald ritueel wordt nauwkeurig onderzocht. De kracht van vernieuwing, door het oude te onderzoeken.

Oost ontmoet west met Rituals

Het succes van het merk is onnavolgbaar. Volgens Cloosterman zijn er elk jaar copycats die het Rituals-concept willen kopiëren, maar dat zijn geen blijvertjes. Klanten uit het westen zijn nieuwsgierig naar andere culturen. Door het oosten naar het westen te brengen geeft het cosmeticamerk dankbaar gehoor aan deze nieuwsgierigheid. Op een manier zoals alleen Rituals dat kan.

Het cosmeticamerk heeft in 2021 een recordomzet van 1,1 miljard euro geboekt. Dat is 25 procent meer dan in 2020. Toen boekte het bedrijf 888 miljoen euro omzet. Raymond Cloosterman is nog lang niet klaar met het veroveren van de wereld. “In 2030 zou de omzet twee miljard moeten zijn” zei hij in 2020 op RetailTrends Live. Het zou ons niets verbazen als hij dit bedrag al ruim voor die tijd heeft omgezet.