Dit bedrag verdient een PostNL pakketpunt aan jouw pakketje

Als je online shopt en je pakketje wilt afhalen bij een PostNL punt, vraag je je misschien af hoeveel geld zo’n pakketpunt verdient aan jouw pakketje. Hoe hoog is deze vergoeding van bedrijven als PostNL en DHL, en waar moeten deze pakketpunten allemaal aan voldoen?
Hoeveel verdient een PostNL punt per pakketje?
PostNL betaalt pakketpunten een vergoeding per pakket dat zij aannemen van en voor klanten. Zo levert een bezorger soms je pakje bij een pakketpunt als je niet thuis bent, of kies je er voor om direct je pakje te laten bezorgen bij dit desbetreffende punt. Ook als je je pakje retour stuurt, lever je je pakje vaak in bij dit soort pakketpunten. Dit doen zij natuurlijk niet uit liefdadigheid, maar omdat zij er best lekker aan kunnen verdienen!
PostNL betaalt pakketpunten zo’n €0,20 per pakketje, terwijl de vergoeding van concurrent DHL op zo’n €0,28 per pakje ligt. PostNL heeft echter wel een prestatiebonus, waarbij pakketpunten een bonus krijgen als zij veel pakketten verwerken in een jaar. Gemiddeld ontvangt een pakketpunt zo’n 5000 pakketten per jaar. Dit komt dus gemiddeld neer op een duizend euro extra omzet per jaar.
View this post on Instagram
Geschikt voor PostNL punt?
Iedereen kan een PostNL punt beginnen. Het hoeft niet per se een winkel te zijn, het kan ook bijvoorbeeld bij een kapper of een café. PostNL biedt verschillende pakketpunt opties aan, afhankelijk van de hoeveelheid pakketjes die worden verwerkt. Zo kan een kleinere ondernemer ook een pakketpunt starten zonder dat het te veel ruimte in beslag neemt.
Bovendien trekken pakketpunten vaak klanten aan die ook andere aankopen doen in de winkel, wat voor extra inkomsten kan zorgen. Zo kan het aannemen van pakketten je business een extra boost geven met nieuwe klanten.
View this post on Instagram
Extra kosten: addertje onder het gras?
PostNL vereist wel dat pakketpunten een goede verzekering hebben voor de pakketjes die worden afgeleverd. Ook moet er voldoende opslagruimte zijn voor de pakketjes en moet het punt veilig en toegankelijk zijn voor klanten. Al deze kosten moeten worden meegenomen bij het runnen van een pakketpunt. Alhoewel dit grotendeels gedekt wordt door de vergoeding die PostNL betaalt per pakketje, verdienen pakketpunten niet veel aan deze service.
De grootste winst zit hem in het aantrekken van nieuwe klanten. Als jij je pakketje ophaalt bij een leuk café, kom je hier in de toekomst wellicht zomaar een keer terug als jij een gezellig drankje wilt gaan doen. Op deze manier is het starten van een PostNL punt toch aantrekkelijk voor ondernemers!
View this post on Instagram