4 tips voor de meest effectieve powernap

Er zijn maar weinig dingen die beter zijn in het leven dan een stevige powernap, maar er zijn er ook weinig dingen die erger zijn dan de desoriëntatie die je voelt als je wakker wordt en niet meer weet in welk jaar je precies bent. Dit slaaponderzoek toont aan hoe lang je moet slapen zonder je suf te voelen als je wakker wordt.

Het geheim van een perfecte powernap

Onder andere TikTok medicus @dr.karanr heeft de afgelopen maanden wijsheid gedeeld met zijn duizenden volgers en heeft nu zijn advies aangevuld met enkele tips om een ​​fijne balans te vinden. Meer van zijn wijsheden vind je onderaan het artikel.

powernap slapen

1. Powernap: 10 tot 20 minuten

De meeste slaapexperts zijn het erover eens dat als je een snelle kick van alertheid en kracht wilt hebben en / of vermoeidheid wilt verminderen, je een dutje van 10 tot 20 minuten moet doen.

Als je bijvoorbeeld een roadtrip maakt en je slaperig begint te worden zonder Red Bull in zicht, stop dan aan de kant van de weg en doe een dutje tussen de 10 en 20 minuten om jezelf weer een opkikker te geven.

2. Onzeker slaapje: 30 minuten

Sommige onderzoeken hebben aangetoond dat wanneer je een langer dutje doet, de effecten van slaapinertie zich beginnen te vormen nadat je wakker wordt.

Dit is de korte periode van duizeligheid die je voelt als je ’s ochtends voor het eerst je ogen opent. Je lichaam is nog in een staat van rust en delen van je hersenen zijn nog niet helemaal wakker.

3. Kort dutje: 60 minuten

Vanaf een dutje van 60 minuten beginnen je hersengolven te vertragen en beginnen je hersenen dus met herstel. Vanaf deze hoeveelheid slaap beginnen we voordelen te ervaren als:

  • Feiten onthouden
  • Beter onthouden van plaatsen waar je bent geweest
  • Beter onthouden van namen en gezichten

In het onderzoek vroeg een groep onderzoekers een groep deelnemers om een ​​pak kaarten uit het hoofd te leren, en droegen hen daarna op een dutje van 40 minuten te doen, terwijl de andere groep wakker moest blijven.

Na de 40 minuten werden de groepen getest op de geheugenkaarten. Wie denk je dat het hoogst scoorde?

Ja, je raadt het al. De groep die een dutje deed, herinnerde zich 85% van de patronen op de kaarten, terwijl de niet-slapende groep zich iets meer dan 60% herinnerde.

@dr.karanrSleep factoids #sleep #dream #edutok #medical #health #doctor #didyouknow #weird #facts #science♬ She Share Story (for Vlog) – 山口夕依

4. ‘REM’ dutje : 90 minuten

En tot slot hebben we REM-dutjes. Dit is wanneer je je volledige slaapcyclus hebt bereikt en overgaat tot dromen. Er wordt gezegd dat een dutje van 90 minuten het volgende verbetert:

  • Creativiteit
  • Emotioneel en procedureel geheugen (denk hierbij aan het leren van nieuwe vaardigheden)

Een dutje van 90 minuten helpt je om slaapinertie te voorkomen en maakt het veel makkelijker om wakker te worden. Nu vindt je baas een pauze van 90 minuten misschien niet helemaal goed, maar het heeft zeker voordelen als je wat verjonging van de geest nodig hebt.

Deskundigen zeggen dat de ideale tijd voor een persoon om een ​​dutje te doen tussen 13.00 uur en 16.00 uur is. Als je later gaat slapen kan dat je biologische klok verstoren.

Of zoek je misschien juist bijzondere plekken om heerlijke power naps te kunnen doen? Dan raden wij je aan om dit zeker te lezen!