Dit doen omega 3-vetzuren voor jouw fitheid én spierkracht

Je hebt vast wel eens goed nieuws over vis vetzuren voorbij zien komen. Omega 3-vetzuren zijn zo slecht nog niet. Sterker nog, ze kunnen je helpen bij het opbouwen van spierkracht. Hoe dat allemaal in elkaar zit leggen we je hier graag uit.

Waar omega 3-vetzuren je lichaam een handje bij helpen

Omega 3-vetzuren dus, ook wel bekend als vis vetzuren. Hét voorbeeld dat vet niet per se slecht voor je hoeft te zijn. Deze meervoudig onverzadigde vetzuren helpen je lichaam namelijk tegen hart- en vaatziekten, maar dat is nog niet alles.

Als je kampt met een hoge bloeddruk is het checken van je omega 3 inname een goed idee. Uit onderzoek dat het Voedingscentrum rapporteert blijkt dat een aanbevolen hoeveelheid bloeddrukverlagend werkt. Prima werk van een eenvoudig supplement.

Interessant en positief, maar als je verder kijkt ontdek je specifiek voor de trainende man wat het nut van omega 3-vetzuren is. Die vis vetzuren hebben nog meer in petto.

omega 3 vetzuren effecten spierkracht

Wat betekent dat voor de spieropbouw?

Wanneer je spiermassa opbouwt wil je de resultaten het liefst clean en lean zien. Een lager vetpercentage en meer spier. Laat omega 3-vetzuren daar nou net eens beiden vooruit helpen.

Minder lichaamsvet

Vet verminderen door vet in te nemen. Dat klinkt tegenstrijdig, maar niets is minder waar. Je weet waarschijnlijk al dat er een verschil is tussen verzadigde en onverzadigde vetten.

Omega 3 beïnvloedt de aanmaak en verbranding van lichaamsvet, en dat kun je in je voordeel gebruiken. Hoe hoger het percentage lichaamsvet, des te groter de reactie op deze vetzuren en dus meer resultaat. Aan het begin van een traject om vet te verliezen zul je dus het meeste effect hebben, omdat er verhoudingsgewijs nog het meeste lichaamsvet aanwezig is.

Anabool effect

Een letterlijk anabolen effect is het niet, maar deze term duidt wel degelijk op een band met spiergroei. Bij voldoende inname van omega 3 krijgt een hormoon dat bijdraagt aan de spiergroei namelijk de kans om toe te nemen. De eiwitsynthese in het lichaam wordt dus hoger en daar pluk jij de vruchten van. Of de spiermassa, in dit geval.

omega 3 vetzuren effecten spierkracht

De juiste inname van omega 3-vetzuren

Je hebt er dus baat bij om voldoende omega 3-vetzuren binnen te krijgen. Hoe pak je dat het beste aan?

Zoals je al hebt kunnen gokken zitten deze vetzuren in vis. Met 2 porties vette vis in de week ben je al aardig op weg. Dat klinkt niet als veel, maar wil er toch regelmatig bij in schieten. Wil je de omega 3-porties door het eten van vis binnen krijgen, let er dan op dat je de vis niet vergeet.

Als vis helemaal je ding niet is, vind je omega 3 ook in andere producten zoals plantaardige oliën en zeewier. Blijf je het lastig vinden om genoeg binnen te krijgen? Supplementen zijn dan handig, vooral als je daarnaast de calorie inname wilt beperken. Voor elke man z’n eigen manier om de voordelen van omega 3-vetzuren mee te pakken.