gezonde ochtendroutines
Health

Gezonde ochtendroutines: de beste tips om elke dag goed te starten

De manier waarop je je ochtend begint heeft een enorme impact op je gezondheid. Door een gezonde ochtendroutine te volgen, verhoog je je productiviteit, verminder je stress en ga je automatisch lekkerder in je vel zitten. Want laten we eerlijk zijn – teveel mensen beginnen hun ochtend op een manier die ze niet gaat helpen.

Gezonde ochtendroutines om je dag het beste te beginnen

Als je kinderen of huisdieren hebt, moet je voor ze zorgen. Veel mensen hebben ochtendklusjes, moeten ontbijt maken, zich klaarmaken voor hun werk en natuurlijk nog dat kopje koffie drinken. Door een gezonde ochtendroutine ben je voorbereid op al deze activiteiten, en zal je tevens makkelijker de dag doorkomen.

Belangrijk om te vermelden is dat je er tijdens het lezen van dit artikel rekening mee moet houden dat je je eigen levensstijl als blauwdruk moet nemen. Op deze manier creëer je een gezonde ochtendroutine die het beste bij je past. Tijd om naar de tips te gaan die we voor je op een rijtje hebben gezet:

Eerst water, dan pas koffie

Zoals je misschien al wist is het drinken van genoeg water essentieel om gezond te blijven. Sterker nog, het drinken van een glas water in je gezonde ochtendroutines kan je stofwisseling tot wel 30% verhogen. Als we slapen verliezen we veel water doordat we meestal veel zweten. Door vroeg in de ochtend eerst water te drinken wordt je niet alleen gehydrateerd, maar wordt je metabolisme ook nog eens vergroot. Daarna is het tijd voor dat heerlijke bakje koffie.

gezonde ochtendroutines water, dan pas koffie

Koud douchen helpt enorm

We weten dat je deze tip liever niet wil horen, maar de cijfers liegen er niet om. De voordelen aan koud douchen zijn bijna teveel om op te noemen. Misschien wel de belangrijkste is dat koud douchen je alertheid verhoogd (wat in de ochtend heel prettig is). Ook geeft koud douchen een boost aan je immuunsysteem en is het ontzettend gezond voor je huid en haar.

Gezond ontbijten is een must

Het binnenkrijgen van gezonde voedingsmiddelen is natuurlijk niet alleen belangrijk in de ochtend. Wat echter wel zo is, is het feit dat je lichaam in de ochtend energie nodig heeft. Als je het ontbijt overslaat, gaat je lichaam in de energiebesparing modus, wat ervoor zorgt dat je de rest van de dag minder energie hebt. Een voorbeeld van een gezond ontbijt is havermout met noten, yoghurt en bessen en een kopje thee.

gezonde ochtendroutines goed ontbijten

Sporten kickstart je lichaam

Misschien voelt sporten een beetje als een open deur intrappen. Toch is het zo dat beweging in de ochtend heel gezond is voor zowel je lichaam als geest. Ochtendtraining kan je de energiestoot geven die je de rest van je dag nodig hebt. Maar dat geldt niet alleen voor energie. Ook wordt er door lichamelijke beweging endorfine aangemaakt. Het geeft je metabolisme een boost en je bloed gaat ervan stromen, wat zorgt voor meer energie over de dag.

gezonde ochtendroutines sporten

Consistent slapen: wakker worden op vaste tijden

Consistentie is het belangrijkste aan elke routine. Een vaste bedtijd en wektijd aanhouden en je daar zo vaak mogelijk aan houden zal enorm helpen om gezonde ochtendroutines op te bouwen. Dit zorgt niet alleen voor een betere dag, maar het kan ook zorgen voor een betere nachtrust. Dat komt omdat tegelijkertijd wakker worden en in slaap vallen je biologische klok activeert, wat automatisch zorgt voor een betere nachtrust.

Zorg beter voor je lichaam en geest om je goed te voelen

We kunnen ons voorstellen dat het niet altijd even makkelijk is om gezonde ochtendroutines vol te blijven houden. Toch kan je van ons aannemen dat als je erin slaagt om bovenstaande tips consistent toe te passen, je gegarandeerd lekkerder in je vel zal gaan zitten. Als je op zoek bent naar tips om gezonder te leven, kan je ook één van de onderstaande artikelen eens lezen: