NFTs: de hype voorbij of is dit echt de toekomst van crypto?
-
Dirk van Haaster
- •
- Crypto
- •
- •

Nog niet zo lang geleden zagen we elk bekend persoon wel een belachelijk bedrag neerleggen voor een NFT. Tegenwoordig lijkt die hype wat te zijn afgekoeld. Maar betekent dit er niks meer gebeurd in de NFT-wereld? Zeker niet! In dit artikel gaan we dieper in op de ontwikkelingen in de NFT-markt en wat we kunnen verwachten in de toekomst.
De grote NFT hype
In 2021 was de hype rondom NFTs ongekend. NFTs, ofwel non-fungible tokens, waren hot en sommige projecten, zoals Bored Ape Yacht Club, verkochten hun NFTs voor miljoenen dollars. Het leek erop dat deze trend alleen maar sterker zou worden, maar helaas bleek dit niet het geval te zijn. In 2022 kende de NFT-markt een moeilijk jaar.
De hoge prijzen van 2021 bleken niet houdbaar en er was sprake van een duidelijke correctie. Naast dat er sprake was van veel fraude en oplichting in de NFT-markt, wat het vertrouwen van investeerders en verzamelaars aantastte, waren er nog veel meer variabelen die invloed hadden op de NFT-markt.
Justin Bieber purchased this Bored Ape NFT in January for $1.31 million.
Today, it’s worth $74,382. pic.twitter.com/ovG4hhv2cl
— Watcher.Guru (@WatcherGuru) November 17, 2022
NFTs hadden het moeilijk in 2022
Een van de belangrijkste redenen voor de daling van de NFT-prijzen was de wereldwijde recessie. Daarnaast was er ook een crisis in de cryptowereld, wat een grote invloed had op de waarde van NFTs. De ineenstorting van FTX, een van de grootste cryptocurrency exchanges ter wereld, had een domino-effect op de gehele cryptomarkt, waaronder de NFT-markt.
Bovendien kwamen er steeds meer NFT-projecten op de markt, wat resulteerde in een oververzadiging van het aanbod. Veel van deze projecten waren van lage kwaliteit en hadden weinig waarde, waardoor de vraag naar NFTs afnam. Zo bracht Donald Trump onlangs een NFT-collectie uit met extreem weinig waarde voor mensen die zijn NFT kochten. Hierdoor werd de NFT-markt door veel mensen niet meer serieus genomen.
Donald Trump said he had a big announcement for today.
The announcement was a new NFT project on Truth Social, $DWAC. pic.twitter.com/TMfvsH1wk6
— unusual_whales (@unusual_whales) December 15, 2022
Grote bedrijven richten zich op NFTs
Ondanks dat de NFT-markt het moeilijk had in 2022, zijn enkele grote bedrijven zich gaan richten op deze opkomende markt. NFTs bieden een manier voor merken om persoonlijke interactie te hebben met hun fans en klanten. Een bedrijf kan bijvoorbeeld een NFT uitbrengen die toegang geeft tot exclusieve evenementen of producten.
Bedrijven kunnen NFTs gebruiken om exclusiviteit te creëren rondom hun producten of diensten. Door bijvoorbeeld beperkte en unieke NFTs te creëren die alleen beschikbaar zijn voor een beperkte tijd of voor een selecte groep klanten, kunnen grote fans beloond worden voor hun liefde voor het merk. Op deze manier wordt de connectie tussen het bedrijf en de consumenten groter.
JUST IN: Coca-Cola has launched an NFT collection on the #Polygon network.
— Watcher.Guru (@WatcherGuru) August 7, 2022
De toekomst van NFTs
Aangezien NFTs nieuwe digitale ervaringen kunnen creeëren voor bedrijven, zullen steeds meer bedrijven de markt betreden en de mogelijkheden onderzoeken om NFTs in te zetten voor hun merk. Ze kunnen bijvoorbeeld worden gebruikt om exclusieve toegang te bieden tot evenementen, merchandise of andere inhoud die alleen beschikbaar is voor NFT-eigenaren. Dit opent de deur naar nieuwe vormen van interactie tussen artiesten, fans en merken.
De tijd dat elk willekeurig NFT-project in waarde stijgt, lijkt voorbij. De komende jaren zullen vooral gericht zijn op de extra waarde dat de Non Fungible Token technologie kan bieden. We zullen dus steeds meer waardevolle projecten voorbij zien komen de komende maanden, die mooie kansen geven om op een unieke manier mee te doen in de wereld van Web3, of mooie kansen geven om te investeren.