Netflix gaat accountdelers vanaf begin 2023 extra kosten in rekening brengen
-
Mike Darren
- •
- Netflix
- •
- •

Streamingdienst Netflix heeft al een lange tijd te kampen met tegenvallende kwartaalcijfers. Dit komt onder andere door de opkomst van concurrerende streamingdiensten. Netflix is uiteraard op de hoogte van het feit dat er accounts gedeeld worden, en niet alleen binnenshuis. De streamingdienst gaat dit nu aanpakken door accountdelers extra kosten te berekenen, en zo de winst te kunnen verhogen.
Extra maandelijkse vergoeding
Streamingdienst Netflix heeft al maanden aangegeven dat het van plan is om het delen van accounts aan te pakken. Het bedrijf loopt een hoop geld mis omdat accounts worden gedeeld met vrienden en familie die niet in hetzelfde huishouden wonen. In de voorwaarden van Netflix staat dat dit verboden is, maar het werd al die jaren toch gedoogd. Dit verandert nu het bedrijf te maken heeft met tegenvallende winsten.
Netflix is tegelijkertijd bezig om een abonnementsvorm te lanceren dat advertenties ondersteunt. Ook hiermee willen ze de cijfers weer flink in het groen krijgen. Het delen van wachtwoorden zal vanaf begin 2023 ‘bestraft’ worden met hogere maandelijkse kosten. Dit liet de streamingdienst weten in een brief aan aandeelhouders van Netflix. De aangekondigde maatregelen gaan er nu dus echt van komen.
Netflix introduceert Ads with Basic
Naast het feit dat gebruikers extra gaan betalen voor een gedeeld account introduceert Netflix ook een advertentie-ondersteunde functie van $6,99 per maand genaamd ‘Ads with Basic’, wat erop neerkomt dat je een basic-abonnementsvorm krijgt waarin je advertenties van 15 tot 30 seconden te zien krijgt. Deze functie zal vanaf 3 november in Engeland en andere landen worden geïntroduceerd.
Het delen van wachtwoorden is al langer een financiële doorn in het oog van de streamingdienst. Netflix heeft het afgelopen jaar testen uitgevoerd waarbij gebruikers in Chili, Costa Rica en Peru extra moesten betalen voor een sub-account. Het bedrijf gaat dit nu dus vanaf begin 2023 wereldwijd uitrollen. De streamingdienst verwacht met deze maatregelen de winsten weer omhoog kunnen drukken, want die vielen de afgelopen tijd flink tegen.