Het Netflix budget-abonnement met reclame komt er nu echt aan
-
Alfred Rietveld
- •
- Netflix
- •
- •

De geruchten gingen al langer, maar nu gaat het echt gebeuren: het Netflix budget-abonnement, waarbij je tussendoor reclame te zien krijgt komt eraan. Hiermee hoopt de streaming-gigant nieuwe abonnees te trekken. De nieuwe abonnementsvorm start in 12 landen en we verklappen je alvast dat Nederland daar nog niet bij zit.
Waar en wanneer komt het Netflix-budgetabonnement precies beschikbaar?
De nieuwe abonnementsvorm komt beschikbaar op 3 november, in 12 landen. Nederland zit daar nog niet bij. Het gaat naast de Verenigde Staten, waar Netflix gevestigd is, om de Europese landen Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië en het Verenigd Koninkrijk en buiten Europa Australië, Brazilië, Canada, Japan, Mexico en Zuid-Korea.
Wanneer de goedkope abonnementen ook naar Nederland komen is nog niet bekend gemaakt door Netflix. Er gaan wel geruchten dat dit ergens komend jaar gaat gebeuren.
Lagere prijs, maar wel 4 tot 5 minuten reclame per uur
Het nieuwe abonnement is goedkoper omdat tijdens films en series reclames worden getoond. Het nieuwe abonnement heet Basic With Ads en kost in de VS 7 dollar per maand, het normale basic-abonnement kost in Amerika 10 dollar.
De Duitsers betalen voor het nieuwe budget Netflix-abonnement 4,99 euro per maand, wat drie euro minder is dan de gewone basic-optie in Duitsland. Net als in Duitsland is ook in ons land het basic-abonnement op Netflix 7,99 euro per maand.
Wat is er nog meer anders aan het Netflix budget-abonnement?
De reclamespotjes duren volgens Netflix maximaal 30 seconden per stuk, en je krijgt maximaal 5 minuten reclame per uur te zien. Dat kan zowel voor, na als tijdens de programma’s die je kijkt zijn.
Daarnaast gelden er een aantal beperkingen: je krijgt geen HD-kwaliteit en je kunt geen programma’s downloaden. Net als bij het huidige Netflix basic abonnement kun je maar één stream tegelijk kijken.
Het programma-aanbod is helaas voorlopig wat minder
Wat voor potentiële abonnees misschien nog wat vervelender is dan de andere beperkingen, is dat het aanbod aan series, films en andere programma’s kleiner is dan bij een ‘normaal’ abonnement. Dat komt omdat sommige filmstudio’s en producenten meer geld willen zien als Netflix hun programma’s via het nieuwe abonnement wil aanbieden.
Netflix is met verschillende partijen in onderhandeling over licentiedeals en hoopt zo in de toekomst wel een compleet pakket te bieden voor nieuwe budget-abonnees.
Waarom komt Netflix met een goedkoper abonnement?
De komst van het nieuwe budgetabonnement heeft twee redenen: Ten eerste wil Netflix dringend nieuwe klanten trekken, want het aantal abonnees daalt nu sterk. Door de stijgende inflatie bezuinigen veel huishoudens op abonnementen. Ten tweede zijn de streamingsdiensten in een moordende concurrentiestrijd beland.
Netflix had jarenlang een sterke positie, maar concurrenten zoals Amazon Prime, Disney+, HBO Max, Viaplay en nog veel meer zetten Netflix sterk onder druk. Overigens lanceerde ook Disney onlangs een voordelig abonnement met reclame en ook Apple zou daar plannen voor hebben.