Willen Nederlanders duurzamer reizen na de pandemie?
-
Hidde de Visser
- •
- Travel
- •
- •

Duurzamer reizen is de toekomst. De afgelopen maand is het klimaat veelvuldig in het nieuws geweest. Het lijkt er bijna op alsof bosbranden en natuurrampen een vast onderdeel van het dagelijks leven zijn geworden. Dit, in combinatie met de pandemie heeft erin geresulteerd dat veel Nederlandse reizigers bewuster zijn gaan nadenken over hun ecologische voetafdruk op de wereld.
Sustainable Travel Report 2021
De zesde editie van het Sustainable Travel Report van Booking.com vertelt ons dat er een keerpunt aankomt voor zowel de reisbranche als consumenten in 2021. 62% van alle Nederlanders vindt dat duurzaam reizen een essentieel onderdeel is van de toekomst. 30% geeft aan dat ze daadwerkelijk duurzamer willen gaan reizen na de pandemie.
Een heel goede zaak als je het ons vraagt. De wereldwijde pandemie heeft er al voor gezorgd dat fors meer mensen een vliegvakantie naar een resort in Griekenland laten schieten, en in plaats daarvan kiezen voor bijvoorbeeld een subtropisch zwemparadijs dichterbij huis. Er zijn genoeg dingen die je kunt doen om je ecologische voetafdruk op de wereld te verkleinen.
Duurzamer Reizen
De pandemie is voor veel Nederlanders een mogelijk keerpunt gebleken in hun duurzame reiskeuzes. Booking.com deed een onderzoek onder 29.000 reizigers uit dertig verschillende landen om inzicht hierin te krijgen. Meer reizigers dan ooit zijn van plan om duurzamere keuzes op te nemen in hun vakantie overwegingen.
Ons land blijkt daar positief in te staan, en dat vertaalt zich naar de cijfers. 30% van de Nederlandse reizigers geeft aan dat de pandemie heeft bijgedragen om duurzamer te willen reizen. Maar om echt verschil te maken heb je niet genoeg aan keuzes alleen op basis van reisgedrag.
Minder (energie)Verbruik
77% van de reizigers uit ons land zeggen dat ze minder afval willen produceren. 71% is van plan om hun energieverbruik te minderen en 74% staat achter duurzamer reizen. Denk hierbij aan fietsen of het openbaar vervoer. De pandemie heeft ervoor gezorgd dat reizigers zich bewust zijn van de impact van reizen op het milieu.
Het behoud van de natuur is ook een belangrijk punt gebleken, blijkt uit het onderzoek. Overtoerisme is hier een belangrijk punt van aandacht. Daarom wil iets meer dan de helft van de Nederlandse toerisme populaire bestemmingen vermijden zodat ze niet bijdragen aan de gevolgen van het overtoerisme.
Bewuste keuzes maken
De wereld blijft zich elke dag verder innoveren. Klimaatverandering is in de huidige samenleving een van de belangrijkste thema’s. Bedrijven willen er alles aan doen om hun voetafdruk op het milieu te verkleinen. Zo is er een innovatief bedrijf die het ‘slimme mondkapje‘ ontwikkelde om het afval tegen te gaan. Of de Z-triton, de elektrische fiets, camper en boot in één.
Al deze kleine dingen lijken misschien slechts een druppel op een gloeiende plaat. Maar stel je nou eens 18 miljoen druppels op een gloeiende plaat voor. Dat maakt zeker wel verschil. We hebben nog een lange weg te gaan, maar het is een begin! Wees zuinig op onze prachtige planeet en draag je steentje bij, waar dan ook.