Man geweigerd door easyJet: “zelfde naam als agressieve passagier”
-
Mike Darren
- •
- Travel
- •
- •

Het zal je maar gebeuren: een dag voordat je op vakantie vertrekt een mail van de vliegtuigmaatschappij krijgen waarin staat dat je niet welkom bent aan boord van het vliegtuig. Het overkwam de 21-jarige Kieran Harris. Hij kreeg bericht van easyJet waarin stond dat hij op de No Fly-lijst staat, dat is een lijst met namen van personen die door wangedrag of andere factoren niet meer met de maatschappij mogen vliegen.
Dezelfde naam en geboortedatum
Kieran Harris stond op het punt om van Engeland naar Spanje te vliegen, maar kreeg een dag voor vertrek te horen dat hij niet welkom aan boord was. De reden hiervoor zou ‘eerder storend gedrag’ zijn tijdens een eerdere vlucht van easyJet. De Brit was zich van geen kwaad bewust en belde de vliegtuigmaatschappij om te vragen waar het fout ging. In eerste instantie wilde easyJet niet meewerken, maar Harris gaf niet op.
Hij heeft de hele dag aan de telefoon gehangen om duidelijkheid te krijgen over de situatie, dat hij uiteindelijk kreeg toen hij een foto van zijn paspoort naar easyJet stuurde. Harris blijkt niet alleen dezelfde naam, maar ook dezelfde geboortedatum als een veroordeelde crimineel te hebben. Die crimineel was eerder wegens wangedrag aan boord van een vlucht tot 12 weken cel veroordeeld, hij stond tevens tot 15 maart 2013 op de No Fly-lijst.
EasyJet maakt excuses
Toen de vergissing duidelijk werd, mocht Harris de volgende dag toch mee op de vlucht, en kon uiteindelijk genieten van zijn vakantie in Alicante. De Brit heeft aangegeven dat hij niet blij is met de situatie, hij moest een dag vrij nemen van zijn werk en heeft de hele dag aan de telefoon gehangen om de vergissing duidelijk te maken. Hij heeft de easyJet laten weten dat hij twijfelt of hij in de toekomst nog met de maatschappij gaat vliegen.
De vliegtuigmaatschappij heeft laten weten dat ze de zaak betreuren, en heeft excuses aangeboden. “We betreuren de zaak, en begrijpen de frustratie van Mr. Harris, we zullen contact met hem opnemen, en hem passend compenseren” zo liet easyJet later weten in een verklaring. Ze hebben beloofd om maatregelen te treffen zodat dit soort vergissingen in de toekomst niet meer voor zullen komen.