Lancia Delta HF Integrale Evo 1: de gezinsauto die een legendarische rallyauto werd

Tim
Tim
Freelance automotive journalist met een verleden bij Top Gear Magazine Nederland. Nu werkzaam voor onder meer Octane Magazine Nederland en Born05. In de tijd die hij over heeft, is Tim tevens race-instructeur.

De Delta HF Integrale is de meest succesvolle rallyauto ooit: Lancia won met de Delta zes rallykampioenschappen op rij, van 1987 tot 1992. Een prestatie die door geen enkele andere auto geëvenaard is. Een bijzondere prestatie, want de Delta was helemaal niet voorbestemd als rallyauto, maar als een kleine en betaalbare gezinsauto.

1987

Toch besluit Lancia in 1987 – de Delta is dan al 8 jaar in productie – met de auto mee te doen in het Groep A rallykampioenschap. Lancia bouwt hiervoor de Delta HF 4WD Turbo – toen het topmodel – om tot rallyauto. En ja hoor, het lukt Lancia om auto’s als de BMW E30 M3 en de Ford Sierra RS te verslaan en daarmee het rallykampioenschap te winnen.

Foto credits: © Ricardo van de Bor voor Hubcap x Manly

Lancia Delta HF Integrale Evo 1 de gezinsauto die een legendarische rallyauto werd 01

‘Lancia maakt zijn rallyauto elk jaar beter om de concurrentie voor te blijven’

16

Ook het jaar daarna wint de Delta. En het jaar daarna. En het jaar daarna, tot en met 1992. Lancia maakt zijn rallyauto elk jaar beter om de concurrentie voor te blijven. Ook de normale Delta profiteert van de vooruitgang. Zo komt de Delta HF Integrale 8V en later de Integrale 16V met 16 kleppen en meer vermogen, op de markt. Daarna volgt in 1991 de Evoluzione, de versie die je in de video ziet, in 93 de Evoluzione 2 en vervolgens verschijnen er allerlei specials (waaronder een cabriolet!) en limited editions zoals de Martini Edition en Final Edition.

Lancia Delta HF Integrale Evo 1 de gezinsauto die een legendarische rallyauto werd Martini Edition

210

Dit is dus een Evo 1 en deze versie van de Delta HF Integrale heeft een tweeliter viercilinder met een enkele turbo en een vermogen van 210 pk. Da’s niet superveel, maar dankzij de turbo en vierwielaandrijving is een Evo 1 echt wel rap. 0 naar 100 is haalbaar in minder dan 6 seconden en dat is maar een paar tienden langzamer dan een BMW E46 M3 met 343 pk. Niet slecht toch voor een ‘oude’ Lancia?

‘Da’s inderdaad een flinke smak geld’

Lancia Delta HF Integrale Evo 1 de gezinsauto die een legendarische rallyauto werd 02

85.000

Deze Delta is trouwens gebouwd in 1992, geïmporteerd uit Japan en heeft nog geen 40.000 kilometers op de teller. Hij staat te koop bij Eijkelenburg Classics & Sports cars in Den Dolder voor net geen 85.000 euro. Da’s inderdaad een flinke smak geld, maar ik denk dat Delta’s als deze alleen maar meer geld waard worden of tenminste hun waarde behouden. Ik ben in ieder geval nog aan het sparen, dus wellicht kan jij ‘m voor mij kopen?

Specs Delta HF Integrale EVO 1

  • Motor: 2,0-liter viercilinder met 210 pk
  • Transmissie: handgeschakelde 5-versnellingsbak
  • Vierwielaandrijving
  • 0-100 km/u: 5,7 seconden
  • Topsnelheid: 220 km/u
  • Prijs: € 84.500,-

We hebben veel liefde, tijd en energie in bovenstaande video gestoken. Als je met plezier gekeken hebt, abonneer je dan op het YouTube-kanaal van Hubcap!

Lancia Delta HF Integrale Evo 1 de gezinsauto die een legendarische rallyauto werd 03

Lancia Delta HF Integrale Evo 1 de gezinsauto die een legendarische rallyauto werd 05

Lancia Delta HF Integrale Evo 1 de gezinsauto die een legendarische rallyauto werd 04

Dit zijn de 5 duurste aandelen ter wereld

Veel mensen proberen iets bij te verdienen met investeren in financiële producten. Denk aan obligaties, cryptocurrency of aandelen. Zeker beleggen in aandelen is erg populair....