Kylian Mbappé training
Health

Zo intens traint de 23-jarige Franse superspits Kylian Mbappé

Na vanavond weten we of Kylian Mbappé voor de twee keer op rij in een WK-finale staat. Wint hij met Frankrijk van Marokko, dan speelt hij zondag tegen Argentinië. Fysiek is hij er klaar voor, want de Franse superster is topfit door zijn uitgebalanceerde voedings- en trainingsschema. Lees hieronder hoe de beste aanvaller van Frankrijk zijn trainingen indeelt.

Beste voetballer ter wereld?

Voor voetbaliconen Lionel Messi (35), Cristiano Ronaldo(37) en Luka Modric (37) wordt dit zeer waarschijnlijk het laatste WK Voetbal van hun carrière. Mbappé is pas 23 en veel kenners zien hem als hun opvolger en de nummer 1 topvoetballer van de toekomst.

Naast zijn technische en tactische voetbalkwaliteiten is de Franse superster van Kameroens-Algerijnse afkomst ook bijzonder snel, topfit en zeer gedisciplineerd.

Hoe snel is Kylian Mbappé?

Eerst maar eens enkele feiten: Mbappé is 1,78 meter lang en zijn gewicht is zo’n 73 kilo. Hij is nu 23 jaar, maar op 20 december – 2 dagen na de WK finale – wordt hij 24. De Fransman is één van de snelste spelers in het moderne voetbal. Volgens weekblad Voetbal International haalde hij ooit een topsnelheid van 38,5 kilometer per uur. Hoe hij traint bij zijn club Paris Saint Germain zie je in het filmpje hieronder.

Hoe traint Kylian Mbappé?

We beperken ons tot de krachttraining van Mbappé. Veel van zijn trainingen zijn namelijk vastgelegd, behalve zijn looptrainingen. We weten dus niet precies hoeveel, hoe en waar hij rent. Dankzij mannenblad GQ weten we gelukkig wel welke workouts hij doet.

1. Warming up

Als echte topsporter slaat Mbappé natuurlijk nooit de warming up over. De Fransman doet als opwarming vaak fietsen op een indoor cycle. Maar of je nu wandelt, rent of fietst; het is allemaal goed om je lichaam te laten wennen aan inspanning. Doe direct daarna ongeveer vijf minuten basic stretchoefeningen.

2. Resistance training

Resistance training, oftewel weerstandstraining is een geweldige manier om vet te verbranden. Mbappé traint vaak met een weerstandsband. Deze manier van trainen werkt door in je hele lichaam. Het is wel verstandig om, voordat je begint een gespecialiseerde trainer te consulteren. De Fransman doet ook meer geavanceerde resistance training. Bijvoorbeeld werken met dumbbells terwijl hij aan een weerstandsband vastzit.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Kylian Mbappé (@k.mbappe)

3. Balans oefeningen

Voor een professionele atleet is trainen veel meer dan alleen fit blijven. Het is ook essentieel om je geest aan te scherpen, je concentratievermogen te verbeteren en je oog-handcoördinatie af te stemmen. Dus neem het voorbeeld van Mbappé over en doe een paar evenwicht bewegingen tijdens je workout.

4. Push ups

Heb je geen geavanceerde apparatuur tot je beschikking, dan kun je altijd nog de oude vertrouwde push-ups doen. Niet voor niets is dit één van de meest toegepaste oefeningen van topsporters. Het is namelijk één van de meest effectieve oefeningen om je borst- en armspieren te versterken.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Kylian Mbappé (@k.mbappe)

5. Lunges

Net als voor vrijwel elke voetballer zijn voor de Franse topspits lunges belangrijk. Deze oefening helpt je heupen, bilspieren, quads, kern, hamstrings en enkele spieren aan de binnenkant van je benen te trainen. Het uitvoeren van lunges verbetert kracht en uithoudingsvermogen in je onderlichaam. Lunges zijn ook effectief voor het verbeteren van spierbalans.