Is het voordeliger om je nieuwe auto te importeren?

Je zoekt een nieuwe auto. Het internet wordt afgespeurd voor die vette occasion. Tweedehands autosites staan er vol mee, maar er is ook de optie om je nieuwe aanwinst van een wagen uit een buurland te importeren. Doe je hier voordeel mee of kan je beter dichtbij zoeken? We leggen het je hier haarfijn uit.

Auto importeren: de verschillen in kosten

De aankoopprijs van een tweedehands auto in Duitsland en België mag gemiddeld dan wel lager zijn in Nederland, maar voordat die auto bij je voor de deur staat mag je nog een paar keer de portemonnee trekken.

De grootste kostenpost is het BPM: de belasting op personenauto’s. Iedereen die een auto importeert betaalt deze kosten. De hoogte van het BPM hangt af van de waarde en zuinigheid van de auto.

Voordat je nieuwe aanwinst het land in mag, moet er een tijdelijk kenteken aangevraagd zijn en moet de auto WA verzekerd zijn. Niet extreem duur, maar kost wel wat extra. Dit is als je de auto zelf naar Nederland wilt rijden. Laat je hem transporteren, dan heb je alleen daar de kosten van. Het verschil in kosten is niet enorm, maar het verschil in moeite des te meer. Om het nog makkelijker te maken kun je ook een auto import bedrijf inschakelen.

Het BPM berekenen

Zoals genoemd is de BPM dus het duurst. Kan het nog wel voordeliger zijn om een auto uit het buitenland te importeren met zo’n grote kostenpost? Jazeker. De dagwaarde van de auto, waar het BPM op gebaseerd is, daalt sneller dan de praktische handelsprijzen van occasions.

Goed, die belasting dus. Er zijn 3 manieren om het BPM van de auto te berekenen. Het goede nieuws? Je mag zelf kiezen welke berekeningsmethode er daadwerkelijk wordt toegepast. Je kiest dus de goedkoopste. Het nadeel? Die berekeningen moeten wel uitgevoerd worden. Je kan de afdracht baseren op een koerslijst met handelsprijzen, een taxatierapport of een forfaitaire tabel.

Als je van berekenen geen kaas gegeten hebt kan je ook bij verschillende bureaus terecht die voor een paar tientjes de berekeningen voor je maken – en de goedkoopste adviseren.

import auto voordelen nadelen

Occassion in Nederland of importeren: wat is uiteindelijk goedkoper?

Het antwoord op die vraag is niet zo kort door de bocht, want het ligt allemaal aan de rekensom. Hoe hoog tellen de extra kosten op? Om deze vraag voor jezelf te kunnen beantwoorden moet je je dus verdiept hebben in een specifiek model en de rekensommetjes hebben gemaakt. Of laten maken.

Om al helemaal een scherp beeld te krijgen is het eigenlijk het beste om die berekening te vergelijken met het kostenplaatje van dezelfde of een vergelijkbare auto als het model dat je in het buitenland op het oog hebt.

Extra voor- en nadelen

Ten slotte zijn er nog een paar extra voor- en nadelen om over na te denken. Zo is het aanbod in het buitenland veel ruimer. Misschien kom je op dezelfde prijs uit, maar is de auto die je wilt in Nederland helemaal niet in een acceptabele staat te vinden. Dan kun je altijd uitwijken. Wie weet kom je alsnog goedkoper uit.

Het nadeel is dat inruilkorting er niet in zit. Het is simpelweg niet te doen en je zal je oude auto in het binnenland moeten verhandelen. Met het juiste geduld kan je er nog best een prima prijs voor vangen, maar het is wel een punt om in gedachten te houden.