Wesley (35) over het geheim van Black Bananas, creativiteit en internationaal succes
-
Redactie
- •
-
Redactie
- •
- Geld & Carrière
- •
- •

Het kledingmerk Black Bananas is inmiddels niet meer weg te denken uit het Nederlandse straatbeeld. Het merk gaat als een komeet en is inmiddels ook over de grens een succes aan het worden. Oprichter Wesley Balnikker ontwierp ruim 10 jaar geleden het herkenbare logo en deze pronkt nog steeds op de collecties van het merk, gedragen door onder andere bekende artiesten en atleten. De hoogste tijd om Wesley te spreken over de weg naar succes, creativiteit en het belang van een goed netwerk.
Wesley Balnikker: van grafisch designer naar modeontwerper
Op jonge leeftijd bleek Wesley al een creatieve jongen en was altijd al bezig met tekenen en knutselen. Door verkeerde keuzes kwam hij op een school terecht waar zijn kwaliteiten niet tot z’n recht kwamen. Later ontdekte hij dat er ook opleidingen waren voor creatieve beroepen en koos hij voor een grafische studie. Alles wat hij tof vond kon hij nu op school doen en breidde daarmee zijn skills uit. “Ik ging opeens met zin naar school en besefte dat je dingen kon maken die je zelf echt tof kunt vinden. Ik geloof ook dat hierin echt meer geadviseerd kan worden vanuit scholen.”
Tijdens zijn stage op Curacao maakte hij een T-shirt als afscheidscadeau voor een andere stagiair. Deze sloeg zo enorm aan en iedereen wilde dit hebben. Wesley verkocht hier zijn eerste shirtjes en dat smaakte naar meer. Bij thuiskomst wilde hij dit wel serieus aanpakken en bedacht een pakkende naam. Dit werd uiteindelijk Black Bananas. Al snel hierna bedacht hij het design van de, inmiddels enorm bekende, Transformer Monkey. Een logo wat hij overigens in een half uurtje heeft gemaakt. Het merk was gestart. “Het was letterlijk gaan met die banaan en gas geven.”
Dit bericht op Instagram bekijken
Het belang van een goed netwerk
Het logo van de Transformer monkey sloeg enorm aan. Vooral tijdens het stappen kwamen veel mensen naar hem toe om te vragen waar ze dit shirtje konden scoren. Hij verkocht eerst aan bekenden, daarna aan bekenden van bekenden en uiteindelijk ook aan random mensen. “Ik werkte op dat moment in een kledingwinkel waar uiteindelijk mensen voor mijn designs kwamen. Onder de toonbank verkocht ik daar de eerste exemplaren.” Gelukkige gunde zijn werkgever hem en niet veel later stopte Wesley bij de winkel om fulltime voor Black Bananas te gaan.
Al vrij vlot kreeg de kersverse ondernemer de bevestiging dat mensen het merk tof vonden. Op festivals kwamen mensen naar hem toe en het moment dat hij veel onbekenden in zijn shirt zag wist hij zeker dat het een succes ging worden. Hij opende een pop-up store met de eerste kleine collectie en tijdens de opening stonden er rijen voor de deur. “Dat het zo snel ging na de start besefte ik dat ik er echt iets van kon gaan maken.”
Ook het belang van mensen in je omgeving die je pushen was een grote factor. “Op feestjes liepen al mijn vrienden in verschillende kleuren van onze designs. Van mijn vrienden tot mijn ouders, iedereen stond er positief tegenover en ik werd volop gestimuleerd in het ondernemen.”
Dit bericht op Instagram bekijken
Bekende artiesten en marketing
Jaren later bestaat de collectie uit veel meer dan enkel en alleen shirts. Beetje bij beetje breidde Black Bananas het assortiment uit, van schoenen, caps tot trainingspakken. Het merk ligt in meer dan 200 winkels en het team is flink gegroeid. “In het begin hielp mijn vriendin met sales en vrienden en familie met andere taken. De laatste 2 jaar hebben we ook veel mensen buiten mijn eigen kring aangenomen, dat kan uiteindelijk niet anders.”
Op straat is het merk volop aanwezig en de designs blijven zich constant ontwikkelen. Wat het geheim van het succes is? “Wij maken de collecties echt voor onze doelgroep. Daarin weten we goed wat onze doelgroep wil en kijken niet per se naar wat we zelf willen. We zijn daarin heel flexibel en gooien er altijd een Black Bananas sausje overheen.”
Er worden ook veel bekende internationale sterren gespot in kleding van het merk. Denk aan grote namen als Rick Ross, Maluma, WizKid en J Balvin. Ook maken ze in samenwerking met artiesten customized kleding, refererend aan de artiest en zijn of haar geschiedenis. “Dit zijn dingen die de artiesten zelf natuurlijk ook geweldig vinden.”
Westfield Mall maakt de cirkel rond
Deze maand rijdt er een tram met het Black Bananas logo erop naar de bekende Westfield Mall of The Netherlands in Leidschendam, de plek waar Wesley zelf vandaan komt. In dit mega winkelcentrum is de flagstore van het merk dan ook te vinden. Het lijkt daarmee het einde van een mooi jongensboek, maar voor de rasondernemer is het nog lang niet genoeg,
Internationaal gaan met Black Bananas staat namelijk de komende jaren op de planning. “In Nederland zijn we gewoon de grootste in wat we doen. Nu is het buitenland aan de beurt. We zitten al in Finland, België, Spanje en Italië. Uiteindelijk gaan we voor wereldwijd succes.”