
Matrassenkoning Joep Verbunt (Matt Sleeps) over creativiteit, merken bouwen en viral gaan
In eerste instantie lijkt de matrassenmarkt niet heel erg sexy. Toch wist Joep Verbunt het onmogelijke waar te maken. Met zijn bedrijf Matt Sleeps wist hij zich tussen de slapende giganten te wringen en kan zich inmiddels de ongekroonde koning van de matrassenmarkt noemen. Inmiddels staat Joep zelfs in de lijst van Quote Top 100 Jonge Miljonairs. Manly vond het de hoogste tijd om hem te spreken over een duurzaam merk te starten, creatieve ideeën bedenken in een ‘stoffige markt’ en ondernemersbloed.
Joep Verbunt: creatief handelen
Uit school haalde Verbunt, onder andere door zijn dyslectie, weinig voldoening. Tijdens zijn eerste vakanties naar het buitenland merkte hij al dat hij het wel warm kreeg van onderhandelen op de markt. Als tiener nam hij al t-shirts mee uit het buitenland en verkocht deze weer in Nederland. Het ondernemen zat er dus al vroeg in. “Het product maakt me niet eens heel veel uit. Ik zag kansen en sprong daarop in. Vooral het spelletje van het onderhandelen vond ik magisch.”.
Joep ging studeren in Londen en binnen no time kon hij daar een hele verdieping huren, die hij weer doorverhuurde aan andere studenten. Voor hij het wist was het verhuurd en verdiende hij wat extra geld. In plaats van het binkie uit te hangen en een dikke auto te kopen besloot Verbunt zijn geld te sparen om later startkapitaal te hebben, iets wat uiteindelijk ook erg van pas kwam.
Na zijn studie begon Joep zijn eerste baan bij een investeringsfonds. Hij kreeg hier de mogelijkheid om de participaties van het fonds te laten groeien door middel van zijn marketing- en sales skills. Een baan waar hij veel voldoening uithaalde en ook erg divers was.
Dit veranderde toen hij op het hoofdkantoor van het fonds kwam en de inspirerende omgevingen/casual kleding in werden geruild voor excel sheets en maatpakken. Hij vond het de hoogste tijd om voor zichzelf te beginnen. In Londen had hij gezien hoe merken belevingen als marketing inzetten, iets wat in Nederland nog vrij ongebruikelijk was. Daarnaast zag hij al vroeg de kracht van viraliteit via het internet.
Dit bericht op Instagram bekijken
Creatieve ideeën omzetten in ervaringen
Al deze merkervaringen werden massaal op het internet gedeeld, iets wat voor een merk natuurlijk super sterk is voor de PR. Het eerste wat hij in Nederland opzette was de bubbelbad bioscoop. Het persbericht ging helemaal viraal en grote merken zoals Red Bull sponsorden het evenement. Het event was binnen 4 uur uitverkocht en het succes was geboren. Allemaal hosanna? Joep geeft lachend aan dat er van alles bij kwam kijken. “In de publiciteit komen was vrij makkelijk. We verkeken ons echter wel een beetje op de productie. Probeerden we opeens met stress 22 bubbelbaden met man en macht op de juiste temperatuur te krijgen”.
Na dit evenement ontstonden meer virale evenementen. Hij bedacht onder andere de Bubbelbad Taxi tijdens het WK, een Tomatengevecht op de dam tijdens de Russische boycot en Disco Boodschappen met Dirk van den Broek. Ondanks dat hij het vooral voor de lol deed werd hij al snel gevraagd door grote merken om dit soort evenementen te organiseren. Zijn guerilla marketing bedrijf was daarmee vanuit passie begonnen.
Matt Sleeps: opschudden van een stoffige markt
Joep zocht een grotere uitdaging en wilde zijn ervaring met merkervaringen inzetten voor zijn eigen merk. Van evenementen, verpakkingen, klantenservice tot het product zelf. Hij keek om zich heen en zag dat er kansen lagen in de matrassenmarkt, die totaal ingedut bleek te zijn. “Ik kende niemand die het kopen van een matras leuk vond. De grote merken liepen ook te slapen als het aankwam op e-commerce. Matt Sleeps was geboren met als missie het kopen van een matras/bed leuk te maken, oa door er een aantrekkelijk merk te maken in een ‘super niet-sexy markt”.
Dat kunnen kleine dingen zijn, denk aan het feit dat Matt geen standaard wit maar een blauw matras heeft. Daarnaast staat de handleiding niet vol met technische termen maar met begrijpbare taal, inclusief humor. Maar er zijn ook grote verschillen met ander merken. Zo maakt Matt geen gebruik van dure showrooms. Ze besparen deze kosten liever en in ruil daarvoor waren zij de eerste in Nederland waar klanten gratis een matras thuis konden uitproberen. Bevalt het niet? Dan haalt Matt het kosteloos op en doneert het aan een goed doel.
“Dat was de missing link om deze industrie online te krijgen. Ook zorgde dit ervoor dat we bijna alleen maar tevreden klanten hebben. Want waar je bij andere aanbieders vast zit aan een matras als die niet bevalt ben je nu blij dat je de mogelijkheid hebt dat je hem kosteloos kan laten ophalen. Ook zorgt deze proefperiode ervoor dat we veel rechtstreekse feedback krijgen van onze klanten als onze producten niet bevallen. De feedback gebruiken we vervolgens om onze producten nog verder te verbeteren”.
Verbunt investeerde zijn eigen geld in het bedrijf en was klaar om de business te doorgronden. Hij kwam namelijk niet terecht in een gespreid bedje en de concurrentie is moordend. Om het perfecte matras te ontwikkelen heeft hij twee jaar lang mensen laten testen, onder andere in hotels in ruil voor reviews. In 2016 lanceerde Matt Sleeps. Qua PR was het direct een gat in de markt: een jong en sexy markt in een niet-sexy markt. Er ging een persbericht uit en het verhaal ging al snel rond. Dit gaf meteen al een boost aan de verkoop.
Joep had al snel plannen voor events rondom Matt Sleeps. Het eerste wat hij organiseerde was de Hangover Bar: een oase vol met Matt bedden waar je bij kon komen van jouw kater. Hier kon je The Hangover, Bob Ross en Friends kijken terwijl je longen werden gezuiverd door middel van een zuurstofapparaat. Je moest blazen om binnen te komen om te bewijzen dat je wel echt een kater had. Het persbericht ging internationaal viral, van UniLad tot The Daily Mail, en Matt Sleeps stond helemaal op de kaart. Later volgende er nog meer leuke stunts, zoals deze beddenbioscoop:
Van aandacht naar de Quote
Deze aandacht zette het merk op de kaart maar er was meer nodig om het merk winstgevend te maken. Matt Sleeps groeide de eerste jaren langzaam en er werd steeds meer geïnvesteerd in nieuwe sales kanalen. Van Google Adwords tot Facebook marketing en inmiddels ook televisiecommercials, abri’s, krantenadvertenties en podcasts.
Matt Sleeps zette vol in op innovatie. “Wij kwamen met een aanpasbaar matras. Waarbij de klant zelf thuis de hardheid kan bepalen. Simpel door het matras open te ritsen en lagen in het matras te draaien. In totaal heeft het matras de keus uit zes verschillende standen/hardheden. Perfect voor koppels die verschillende voorkeuren hebben. Dat scheelt ruzie in bed. Hiermee hadden we direct een baanbrekend unique selling point”.
Dit bericht op Instagram bekijken
Tips voor ondernemers
Steeds meer concurrenten, met aan hun zijde enorme investeerders, stapten in de markt. Dit gaf de jonge ondernemer stress maar hij bleef geloven in zijn eigen visie. Waar de concurrenten alleen maar keken naar omzet en hun producten met verlies verkochten koos Matt voor een gezond businessmodel. Matt Sleeps groeide wellicht langzamer maar wel een stuk duurzamer. Dit is ook een tip die hij geeft aan andere ondernemers: “Zorg dat je geduld hebt en uiteindelijk gewoon winst maakt. Bijna alle concurrenten die tegelijk met Matt Sleeps begonnen zijn inmiddels niet meer actief in Nederland”.
Als je hem vraagt naar tips voor beginnende ondernemers geeft hij ook aan dat het belangrijk is om jezelf te kennen en dingen uit handen te geven of te automatiseren. “Vergeet daarnaast nooit te praten met je klanten. Dit is een van de redenen waarom we de klantenservice niet uitbesteden. Door verschillende gesprekken met klanten kwamen wij onder andere met de oplossing van het aanpasbare matras”.
Hoe ziet de toekomst eruit voor Verbunt en Matt Sleeps? “We gaan ons product assortiment verder uitbreiden. We kregen veel verzoeken naar mooi en betaalbaar beddengoed. Hier zijn we afgelopen jaren hard mee bezig geweest en zullen we dit jaar nog lanceren. Tegelijk staan er nog zeker 5 andere producten in de pijpleiding. In Frankrijk groeien we hard en als het succes daar doorzet verwacht ik nog in een aantal andere Europese landen Matt te lanceren. Maar groei gaat niet boven alles. De focus blijft op tevreden klanten en tegelijkertijd plezier on the way hebben. Ik hoop dan ook dat we ook in de toekomst ons team klein en agile te kunnen houden. ”.