11 heerlijke gezonde snacks voor tussendoor
Health

Dit zijn 11 heerlijke gezonde snacks voor tussendoor

Wanneer we denken aan een lekkere snack dan denken we vaak aan een bakje chips. Of iets anders ongezonds. Nu de zomer is begonnen proberen we toch allemaal een beetje beter te letten op wat we eten. Eerder deelden wij al de beste 11 superfoods om je immuunsysteem een boost te geven. Dit keer bespreken wij de 11 heerlijke gezonde snacks voor tussendoor! Lekker, maar wel gezond.

1. Gedroogde vruchten

Fruit is natuurlijk altijd een gezonde optie. Soms heb je gewoon geen tijd of zin om een bakje fruit klaar te maken. We begrijpen best dat wanneer je op kantoor zit, het liefst een zak opentrekt zodat je even tussendoor kan snacken. Ondanks dat vers fruit gezonder is, zijn gedroogde vruchten nog steeds rijk aan vitamine B1, vitamine B6, ijzer, magnesium, foliumzuur en kalium.11 heerlijke gezonde snacks voor tussendoor

2. Blauwe bessen

Een handje of een bakje blauwe bessen is niet alleen lekker. Blauwe bessen zitten ook vol antioxidanten! Blauwe bessen zijn ook rijk aan mineralen, zoals ijzer, calcium en magnesium. Het fijne van blauwe bessen? Je spoelt ze af en je gezonde snack is gelijk klaar!

3. Dadels

Dadels zijn ontzettend gezond! Dadels bevatten veel belangrijke voedingsstoffen. Ze zijn rijk aan vezels, dit helpt bij een goede spijsvertering en kan de darmgezondheid positief beïnvloeden. Tip: probeer een dadel gevuld met zuivelspread of geitenkaas. Of ga voor een stuk dadel- of vijgenbrood met oude kaas. Heerlijk!

4. Groente

We hoeven jullie natuurlijk niet te vertellen hoe gezond groentes voor je zijn. Veel groentes kunnen prima als snack worden genuttigd. Zoals cherrytomaten, paprika reepjes, komkommer, worteltjes, radijs, rauwe bloemkool, rettich of bleekselderij. Als je dat lekker vindt, kan je natuurlijk altijd een lekker dip erbij uitkiezen.

5. Groente kaas combinatie

Een aanrader voor een gezonde snack is de combinatie van groente en kaas. Zo maak je het iets spannender voor jezelf. Ga bijvoorbeeld voor heerlijke cherrytomaatjes met een bolletje mozzarella (en basilicum!). Of probeer komkommer of tomaatjes gevuld met hüttenkäse. Kaas is rijk aan vitamine A, vitamine B12 en mineralen als fosfor, magnesium en zink.

Dit zijn 11 heerlijke gezonde snacks voor tussendoor6. Noten

Een handje ongezouten noten is een perfect tussendoortje. Kies wat jij lekker vindt. Er zijn genoeg opties. Zoals cashewnoten, pinda’s, walnoten, amandelen, macadamia of hazelnoten. Wist jee dat noten worden gelinkt aan een lager LDL- cholesterol gehalte? Noten bestaan uit vet, vooral uit goede, onverzadigde vetzuren.

7. Yoghurt

Een bakje magere yoghurt met muesli, vers of gedroogd fruit, noten of zaden is een goede optie. Zo pak je gelijk bovenstaande suggesties mee en ben je gelijk vol. Yoghurt bevat veel goede voedingsstoffen, zoals calcium, eiwit en vitamine B12.

8. Smoothie

Smoothies staan niet in de Schijf van Vijf. Dit komt omdat de smoothies die we in de winkel kopen vaak suikerhoudende dranken zijn. Wanneer je de smoothie zelf maakt is de smoothie al een stuk gezonder. En dus een prima alternatief! Een smoothie is vaak ook nog eens heel lekker.

11 heerlijke gezonde snacks voor tussendoor

9. Popcorn

Oké, je kan niet gaan voor gekarameliseerde of zoete popcorn. Maar dat begrijp je zelf natuurlijk ook wel. Popcorn is een verrassende bron van vezels en antioxidanten. Vind je dat de popcorn écht geen smaak heeft? Voeg er dan een beetje kruiden aan toe.

10. Groentechips

Misschien is dit niet je favoriete snack en heb je veel liever ‘echte chips’. Maar groente chips is een hele goede optie. Tegenwoordig kan je groentechips gewoon in de winkel kopen. Maar je kan het ook zelf maken.  Groentechips is een bron van vitamine K, B, A, C en vezels! Snijd je groentes, leg ze op de bakplaat (inclusief kruiden!), kwartiertje in de oven op 180 graden en je bent klaar!Dit zijn 11 heerlijke gezonde snacks voor tussendoor

11. Havermout

Veel trek? Havermout is een goede optie. Lekker voor in de ochtend, maar kan ook prima tussendoor. Havermout is voedzaam en gezond. Havermout kan een beetje saai proeven, dus voeg vooral fruit, noten, ahornsiroop, kaneel of koning toe. Lekker!