Waarom je de bloedstollende Finse horrorfilm ‘Hatching’ moet zien
-
Jim Glansdorp
- •
- Film & Serie
- •
- •

Ben je gek op horrorfilms met een uniek verhaal? Dan is het Finse horrorsproookje een echte aanrader. Deze film, onder regie van Hanna Bergholm, steekt namelijk de draak met het perfecte ‘social media plaatje’. We vonden het de hoogste tijd om Hanna Bergholm zelf te spreken over deze bizarre horrorfilm. Hatching is nu te zien in de bioscoop.
Hatching: veelbelovend debuut van Hanna Bergholm
De toon en sfeer van de film wordt direct in de eerste scene neergezet. Je ziet een perfect huis in Finland, inclusief een ‘perfect’ gezin. Zodra er een kraai de huiskamer invliegt breekt de moeder van het gezin met een snelle beweging de nek van het dier. De perfectie en deze ijskoude actie staan meteen in contrast met elkaar. Dit zet de kijker meteen op scherp. Hoe perfect is dit gezin nou eigenlijk echt?
Dochter Tinja vindt het dier later terug in het bos. Het beestje is stervende en laat een ei achter. Tinja neemt het ei mee en al snel groeit het ei uit tot monsterlijke vormen. Uit het ei groeit een enorme vogel, waarmee Tinja een hele bijzondere en grimmige band krijgt. Alles wat daarna gebeurt (geen spoilers) laat je als kijker naar adem snakken.
Interview met filmmaker Hanna Bergholm
De film snijdt flink wat interessante topics aan, denk aan social media, onderdrukte gevoelens en het ‘perfecte’ plaatje. Onderwerpen die goed zijn neergezet door de Finse regisseur Hanna Bergholm. Het is de eerste bioscoopfilm van Hanna, waarmee ze direct debuteerde op Sundance Festival.
Hanna, hoe is deze bijzondere horrorfilm tot stand gekomen?
“Ik ben eigenlijk zelf altijd bang geweest voor horrorfilms, maar heb wel een fascinatie voor films over angst. Het is daarom niet alleen een film voor horrorliefhebbers maar ook voor een breder publiek. Ik heb het scenario samen geschreven met Ilja Rautsi. Ilja kwam met het idee van een kind dat een ei uitbroedt, alleen was de hoofdpersonage eerst een jongen. Ik veranderde het naar een meisje, zodat er meer van mezelf in de film terugkomt. De film gaat voornamelijk over grote thema’s als opgroeien, onderdrukte woede en de moeder-dochter-relatie.”
Hatching voelt anders dan een ‘normale’ horrorfilm. Kun je meer vertellen over de thema’s binnen het verhaal?
“Het gaat over het volledig accepteren van wie je echt bent. De moeder van Tinja heeft hele hoge verwachtingen van haar en probeert haar heel erg te controleren. Daarnaast vind ze het belangrijk om het perfecte plaatje van het gezin in stand te houden. Dat is een thema wat tegenwoordig ook in het echte leven steeds meer terugkomt, ook vanwege social media. De behoefte aan likes en erkenning. Het gedrag van de moeder doet veel met Tinja, waardoor ze moeite heeft met het tonen van haar emoties. Het is door deze elementen echt een relevante film die past bij deze tijd.”
De rol van Tinja wordt geweldig gespeeld door de jonge Siiri Solalinna. Hoe zijn jullie bij haar gekomen voor deze rol?
“Er deden maar liefst 1200 meisjes auditie voor deze rol. Via deze audities vonden we Siiri, een 12-jarig meisje zonder ervaring op het gebied van acteren. Het waren hele lange draaidagen voor haar, maar ze is echt een natuurtalent. Ze ging helemaal op in haar rol en was enorm leergierig. Ik denk dat we nog veel van haar gaan horen en zien.”
De film ging in premiere op Sundance Festival. Hoe was het om dit mee te maken?
“Prachtig, behalve dat het jammer was dat alles vanwege COVID online was. Ik zat in een hotelkamer constant in zoom-meetings. Gelukkig maakte het Franse filmfestival Gérardmer veel goed, hier wonnen we namelijk twee prijzen. Uiteindelijk hebben we genoeg mooie momenten gehad na het uitbrengen van de film. Dit voelde heel goed, vooral aangezien we vanwege de pandemie twee jaar moesten wachten tot de film uitkwam.”
Ik hoorde dat het angstaanjagende wezen in de film gemaakt is door een Nederlander?
“De vogel is gemaakt via animatronics. Dit werkt door middel van poppen met behulp van elektronica. Hierdoor lijkt het voor zowel de kijker, als de cast, een stuk echter dan via animaties. Via Google kwam ik op de beste animatronicsontwerper ter wereld. Dit bleek de in Nederland geboren Gustav Hoegen te zijn. Hij heeft onder andere werk gedaan voor Ex Machina en verschillende Star Wars-films. Gustav was zo vriendelijk om ons te helpen met het creëren van het monster.”
De reviews van de film zijn erg goed. Hoe voelt dit voor een debuterende regisseur?
“Geweldig. Sites zoals The Hollywood Reporter hadden prachtige reviews en daarnaast deed het mij ook goed dat alle diepere lagen in de film goed werden begrepen. De verschillende thema’s en elementen zijn blijkbaar goed naar voren gekomen en dat is natuurlijk altijd belangrijk voor een filmmaker.”
Hatching is nu te zien in de bioscoop.