Benzine, hybride of elektrisch rijden: dit is het goedkoopst

We durven bijna niet meer naar het tankstation te rijden. Met het voltanken van je auto wordt er bij roofbouw gepleegd op onze portemonnee, maar toch willen we allemaal de luxe van een auto om van A naar B komen. Op welke manier is dat het meest voordelig?
Tegenwoordig is één van de eerste overwegingen die je maakt of je een benzine, hybride of elektrisch aangedreven auto wil aanschaffen. Naast je persoonlijke voorkeur, wil je ook rekening houden met de benzine en elektriciteitsprijzen.
Het goedkoopste: benzine, hybride of elektrisch rijden?
Allereerst zoomen we in op de troeven en struikelblokken van het rijden in een benzine-, hybride of elektrische auto. Aan de hand hiervan kun je al voor een deel bepalen welke auto het beste bij jou past.

Voor- en nadelen op benzine rijden
Rijden op benzine biedt diverse voordelen. Met een overvloed aan beschikbare occasions met benzine- of dieselmotoren, is de keuze ruim. Bovendien is de aanschafprijs aantrekkelijk; je vindt vaak een goede auto onder de € 10.000. Het tanken is daarnaast simpel en herkenbaar.
Echter, er zijn ook nadelen aan het rijden met een benzine- of dieselmotor. De CO₂-uitstoot is een zorg, met diesel die ongeveer 2,6 kg CO₂ per liter uitstoot en benzine iets minder schadelijk is met 2,2 kg. Brandstofkosten zijn een punt van overweging, met prijzen die vaak rond de € 2 per liter schommelen.
Ook vragen auto’s met benzine- of dieselmotoren meer onderhoud, vanwege de vele bewegende delen die slijtage ondergaan. Het is dus belangrijk om de voor- en nadelen zorgvuldig af te wegen bij het kiezen van je brandstof.

Voor- en nadelen hybride rijden
Hybride rijden biedt een slimme mix van voordelen en nadelen. Aan de positieve kant belooft hybride rijden een lager brandstofverbruik, dankzij de harmonie tussen de elektro- en benzinemotor.
Korte ritten kunnen zelfs geheel elektrisch worden afgelegd, wat de ecologische voetafdruk verkleint. Bovendien is de hybride auto vriendelijker voor je portemonnee dan zijn volledig elektrische tegenhanger. Een ander pluspunt is de ruimere keuze; de markt biedt een divers aanbod aan hybride auto’s.
Echter, bij de nadelen steekt de hogere aanschafprijs de kop op. Hoewel goedkoper dan volledig elektrische voertuigen, blijft de hybride auto duurder dan traditionele benzine- of dieselauto’s.
Voor plug-in hybrides kan opladen een uitdaging zijn, met beperkte opties voor thuisladen en de afhankelijkheid van laadpalen, die vaak duurder zijn. Een weloverwogen keuze tussen kosten, milieuvriendelijkheid en gemak is dus essentieel bij het overwegen van hybride rijden.

Voor- en nadelen elektrisch rijden
Elektrisch rijden biedt een groenere toekomst met aanzienlijke voordelen. Milieuvriendelijkheid staat voorop, aangezien elektrische auto’s geen schadelijke stoffen uitstoten en met groene stroom nog duurzamer worden.
Het geruisloze rijden zorgt voor rustige ritten, terwijl de lagere onderhoudskosten een financieel voordeel oplevert. Elektrisch rijden is vaak goedkoper, vooral wanneer je thuis oplaadt.
Natuurlijk zijn er ook uitdagingen. De hogere aanschafprijs van elektrische auto’s is merkbaar, en het bereik is nog niet zo ruim als bij benzine auto’s. Het opladen vergt meer tijd dan een snelle tankbeurt, en niet elke elektrische auto is geschikt als caravantrekker.

Bereken de voordeligste manier van autorijden
De ANWB heeft een handige rekentool opgesteld waarbij je de kosten kan berekenen die je kwijt bent aan een auto. Zij hebben in hun onderzoek als voorbeeld de Hyundai Kona genomen. Deze auto is namelijk in alle drie de aandrijvingen beschikbaar.
Hieronder vind je het kostenoverzicht voor de drie verschillende aandrijvingen die vanaf 2024 gaan gelden.
Benzine | Hybride | Elektrisch | |
---|---|---|---|
Vaste afschrijving | € 213 | € 210 | € 235 |
Variabele afschrijving | € 63 | € 71 | € 69 |
Verzekering | € 71 | € 75 | € 76 |
Motorrijtuigenbelasting | € 64 | € 74 | € 41 |
Onderhoud | € 58 | € 60 | € 45 |
Brandstof/elektriciteit | € 155 | € 136 | € 108 |
Banden | € 31 | € 21 | € 25 |
Rente | € 10 | € 11 | € 12 |
Totaal | € 665 | € 657 | € 701 |
Opvallende verschillen is de verhoogde motorrijtuigenbelasting (MRB) voor een hybride auto. Dit heeft alles te maken met gewicht, en dus niet hoe vaak je de weg gebruikt. Over het algemeen geldt, hoe zwaarder de auto, hoe hoger het MRB. Ook de vaste afschrijving is bij elektrische auto’s veel hoger, gezien de verhoogde waardedaling van de auto naarmate deze ouder wordt.
Verder vind je een wezenlijk verschil in de brandstofkosten. Zo bespaar je met een elektrische auto tot wel bijna 50 euro ten opzichte van een benzineauto. Zo zie je dat voorlopig elektrisch rijden nog altijd niet de meest voordelige optie is. Daarentegen is Hybride rijden het goedkoopste.

Zonnepanelen zorgen voor een flink voordeel
Een lichtpuntje is dat de prijzen van elektrische auto’s steeds dichter bij die van benzine auto’s komen. Dus de keuze voor groen rijden wordt geleidelijk aan gemakkelijker.
Voor de gelukkigen met zonnepanelen wordt elektrisch rijden nog interessanter, met de mogelijkheid om je auto op te laden met zelf opgewekte energie.
Degenen die geen grote investering willen doen kunnen als alternatief een private lease contract afsluiten. Met deze optie betaal je alleen voor brandstof of elektriciteit, terwijl alle andere kosten zijn verwerkt in een vast maandbedrag.
De aanschafsubsidie geldt nog steeds, zolang er budget beschikbaar is in de overheidskas. Private lease kan ook kosteneffectief zijn vanwege schaalvoordelen bij de leasemaatschappij.