
Een splinternieuw all-you-can-eat restaurant in de Chinese stad Chengdu heeft twee weken na de opening hun deuren alweer moeten sluiten. Het pas opgerichte restaurant hoopte met een speciale actie nieuwe klanten aan te trekken. De actie was zo’n succes dat het restaurant binnen twee weken al failliet werd verklaard.
Het restaurant Jiamener had een bijzondere actie bedacht om nieuwe klanten te binden. Voor slechts 20 euro konden gasten een abonnement afsluiten waarmee ze de hele maand onbeperkt konden eten. Wat de restaurant eigenaren niet hadden voorzien is dat de gasten hier iets té gretig gebruik van zouden maken.
Sharing is caring
Elke dag kwamen er zo’n 500 gasten. Op de abonnement pasjes stonden namelijk geen pasfoto’s, waardoor de pasjes de hele familie en vriendenkring rondging. Voor openingstijd stond er vaak al een rij klanten klaar.
Na slechts twee weken kon het restaurant het aantal bezoekers niet meer aan. Medewerkers van het restaurant draaiden dagen van 14 uur en de schuld liep op tot bijna 100.000 euro. En dus werd Jiamener failliet verklaard.
‘Onbeschoft gedrag’
Mede-eigenaar Su Jie vertelde aan de Chengdu Economic Daily: “Het grootste probleem was ons slechte management, maar het andere probleem was het onbeschofte gedrag van de gasten”.