10 feiten en fabels over fitness die je echt moet weten

Home Health 10 feiten en fabels over fitness die je echt moet weten

Er wordt veel misinformatie gegeven over fitness en het werken aan jouw droomlichaam. Daar maken wij nu een einde aan. Wij hebben een expert gevraagd naar 5 fabels en 5 feiten betreft fitness. Goede tips voor jouw lichamelijke en geestelijke gezondheid.

Feiten en fabels van een specialist

Om erachter te komen wat de grootste feiten en fabels op het gebied van fitness hebben we de hulp geroepen van Christie Sleurink. Deze fitgirl is dagelijks bezig met de laatste ontwikkelingen op het gebied van fitness en voeding. Ze is daarnaast ook een afgestudeerd personal trainer en voedingsspecialist.

feiten en fabels fitness

De Fabels

1. Van vet eten wordt je dik

Dit is niet waar. Van meer calorieën binnenkrijgen dan je verbrandt wordt je dik. Vet eten op zich maakt niet dik. Dit is hetzelfde geval bij suiker en koolhydraten. Bedenk wel dat bijvoorbeeld suikers zeer verslavend zijn. Het gaat uiteindelijk om de hoeveelheid kcal die je per dag moet binnenkrijgen en de hoeveelheid die je verbrand. Zoek de juiste balans.

2. Door buikspieren te trainen verlies je buikvet

Je kan door training niet plaatselijk afvallen. Jouw genen bepalen waar jij als eerste afvalt en waar je bijvoorbeeld als eerste vet opslaat. Het kan dus zomaar zijn dat eerst het vet van je benen aan de beurt is, en daarna pas je buik. De volgorde verschilt per persoon.

3. Je moet spierpijn hebben na een training

Over fabeltjes gesproken. Hoe meer gevorderd je bent, hoe minder spierpijn je zal krijgen na een training. Dit betekent echter niet dat je geen spiermassa opbouwt. Spierpijn is geen graadmeter voor spiergroei. Maak je dus geen zorgen als je na een bikkelharde training geen spierpijn hebt.

feiten en fabels fitness

4. Als je in de avond eet kom je sneller aan

Je lichaam verbrandt de hele dag energie. Ook ’s avonds en (het meeste) in de nacht. Eten in de avond maakt dus niks uit. Wel gebeurd het vaak dat er in de avond juist ongezond wordt gegeten. Herkenbaar? Als je de hele dag al verantwoordelijke keuzes hebt moeten maken, wordt het moeilijker om dit in de avond vast te houden. Probeer dus een gezonde snack uit.

5. Cardio zorgt voor meer vetverlies dan krachttraining

Dit is een fabel. Op termijn zorgt krachttraining voor meer vetverlies. Hoe meer spiermassa je hebt, hoe hoger je energieverbruik is. De som van energie inname/energieverbruik laat zien of je afvalt of aankomt. Door cardio te doen verbrandt je tijdelijk calorieën. Je kunt het gebruiken als tool om meer te kunnen eten en meer energie te verbranden. Maar dit zal niet blijvend zijn.

Fitness feiten

1. Koffie drinken droogt je niet uit

Feit. Je moet er wel iets sneller van naar de wc, maar je verliest over de dag niet meer vocht door het drinken van koffie. Vocht verlies je als je veel suikerhoudende dranken drinkt. Dit geldt ook voor zuivelproducten zoals melk. Lekker doorgaan met je bakkie koffie drinken dus!

2. Ingevroren producten zijn net zo gezond als verse

Hier bestaan veel verschillende theorieën over. Het feit is echter dat na bereiding ingevroren groenten net zo veel vitamine C en mineralen bevatten als bereide verse groente, namelijk 40% van de oorspronkelijke hoeveelheid. Het maakt dus buiten de smaak niet uit welke van de twee je koopt.

feiten en fabels fitness

3. Een ei is jouw vriend

De hoeveelheid cholesterol die je eet heeft geen invloed op de hoeveelheid in je bloed. Eieren zijn goed voor je! Meer dan de helft van het eiwit van een ei zit in het eiwit, dat ook vitamine B2 en minder vet bevat dan het eigeel. Eieren zijn rijke bronnen van vitamine D, B6, B12 en mineralen zoals zink, ijzer en koper.

4. Cardio op een nuchtere maag verbrand niet meer vet

Bij vetverbranding gaat het erom wat je qua calorieën binnenkrijgt. Sporten op een lege maag heeft geen invloed op de snelheid van je vetverbranding. Daarnaast kan een nuchtere maag ook ervoor zorgen dat je minder intensief kan sporten, waardoor je training minder nuttig wordt. Of je nou voor- of na je training eet, het maakt voor vet verlies niets uit.

5. Sport is voer voor het brein

Sporten verbetert niet alleen je lichaam, het helpt ook je hersenen. Oefening verhoogt het energieniveau en verhoogt de serotonine in het brein, wat leidt tot verbeterde mentale helderheid. Je wordt scherper, voelt je fitter en misschien nog wel het belangrijkste: Je bent en blijft gezond in lichaam en geest!

feiten en fabels fitness

Editor's Pick

LEES MEER