
Elon Musk verliest 155 miljard en scoort daarmee nieuw wereldrecord
Het afgelopen jaar was niet voor iedereen een even groot succes. Ondanks dat Elon Musk Twitter wist over te nemen, heeft hij in 2022 een ongekende daling van zijn vermogen meegemaakt. Door deze daling heeft hij een nieuw negatief wereldrecord neergezet. Maar hoe veel heeft Elon Musk verloren en waardoor komt deze bizarre daling?
Elon Musk heeft 155 miljard euro verloren
Volgens het Guinness book of World Records heeft hij maar liefst 155 miljard euro verloren, wat de grootste daling van vermogen in een jaar ooit is. De oorzaak hiervan is voornamelijk te wijten aan de daling van de waarde van Tesla, waarvan Musk de CEO is.
Investeerders begonnen het vertrouwen in Musk te verliezen nadat hij voor een groot bedrag Twitter had gekocht. Hierdoor werd er bezorgdheid geuit dat zijn volledige aandacht mogelijk niet meer op Tesla gericht zou zijn, waardoor investeerders massaal aandelen van Tesla verkochten. Dit leidde tot een daling van de waarde van het bedrijf en daarmee ook van Musk’s vermogen. Inmiddels is Musk op zoek naar een nieuwe CEO voor Twitter, mogelijk om zijn eigen kapitaal te redden.
Het vorige meeste geld verloren record
Met deze daling van het vermogen verbreekt Musk het record van Masayoshi Son. Son is een Japanse zakenman en investeerder. In 2000 verloor hij meer dan 60 miljard euro, wat tot op heden het grootste verlies van vermogen in een jaar ooit was.
Hij verloor zijn geld voornamelijk door de “dotcombubbel”, waarin veel tech-bedrijven extreem hoge marktwaardes kregen, en dat rap verloren. Gelukkig voor Son was hij een van de eerste grote investeerders in Alibaba, waardoor hij dit verlies weer grotendeels goed wist te maken.
Elon Musk niet meer de rijkste persoon op aarde
Door deze gigantische daling in vermogen is Elon Musk nu niet meer de rijkste man op aarde. Hij is namelijk ingehaald door Fransman Bernard Arnault, een zakenman die de voorzitter en CEO is van LVMH. De volledige naam van het bedrijf, “Louis Vuitton Moët Hennessy”, verraadt al dat dit bedrijf gigantisch bekende dochterondernemingen heeft met veel luxueuze producten.