Effectief afvallen: 3 gouden tips om in topvorm te komen

Home Health Effectief afvallen: 3 gouden tips om in topvorm te komen

Niet zo dol op sporten, of zie je op tegen een super strak schema om zo gespierd mogelijk te worden? Goed nieuws! Effectief afvallen hoeft namelijk niet zo lang te duren als je misschien denkt. De aanbeveling voor de meeste volwassenen is om 150 minuten lichaamsbeweging per week te krijgen. 

Efficient afvallen

Zoals eerder vermeld is de wekelijkse aanbeveling beweging voor een volwassen persoon ongeveer 150 minuten matige lichaamsbeweging. Je zou die 150 minuten kunnen opsplitsen in 30 minuten per dag, vijf dagen per week, of je zou een 75 minuten durende routine kunnen volgen maar 25 minuten aan workouts doen, drie dagen per week.

Maar de meest effectieve manier van lichaamsbeweging is door simpelweg minder lang te trainen, maar wel een stuk intensiever. In dit artikel behandelen we de drie meest effectieve manieren om toch in topvorm te komen. Deze fitness methoden kunnen goed van pas komen als je met weinig tijd toch effectief wilt afvallen.

effectief afvallen

Lees ook:  3 Datingtips om je liefdesleven te boosten na de lockdown

HIIT

Het goede aan HIIT (High Intensity Interval Training) is dat het in alle verschillende soorten trainingen voorkomt. Je kunt HIIT doen tijdens het rennen, spinnen en touwtjespringen, om maar een paar voorbeelden te noemen. De sleutel tot HIIT is dat je je hartslag verhoogt en met korte tussenpozen herstelt.

HIIT verwijst naar een specifiek en bepaald type training. Het kenmerk van HIIT zijn herhaalde, extreem zware periodes van intensief bezig zijn afgewisseld met periodes van herstel. Tijdens deze trainingen probeer je jezelf tot het uiterste te drijven. Klik hier als je op zoek bent naar goede effectieve HIIT trainingen.

Full body workout

Een populaire manier om in vorm te raken is door op bepaalde dagen specifieke spiergroepen te trainen. Dit klinkt geweldig en zo, maar het is bewezen niet erg efficiënt te zijn. Wat gebeurt er als er iets tussenkomt in je planning en je kunt je training niet doen? Dan mis je het lichaamsdeel wat je op die dag wilde trainen.

Een betere benadering zou kunnen zijn om trainingsroutines te doen die je hele lichaam gebruiken om ervoor te zorgen dat je nooit een bepaalde spiergroep mist. Planken en push-ups zijn hiervoor geweldige oefeningen, net zoals squaten en deadliften. Doe oefeningen waarbij je je gehele lichaam moet gebruiken.

effectief afvallen

Low-impact workout

Hoewel HIIT-training een van de meest efficiënte manieren is om calorieën te verbranden, is het niet de enige weg die naar rome leidt. HIIT is niet veilig om iedere dag te doen. Blessures liggen op de loer als je je lichaam te hard probeert te pushen. Dagelijkse HIIT trainingen zijn extreem en zullen waarschijnlijk op korte termijn leiden tot blessures.

Balans is hierbij de sleutel. Op andere dagen van de week kun je proberen om af te wisselen met low-impact workouts. Een pilates- of yogales zou bijvoorbeeld een goede aanvulling kunnen zijn op je routine, omdat de beweging geen grote impact heeft, maar je hartslag zal toch toenemen en sterker worden.

Ben je benieuwd naar onwaarheden op het gebied van fitness? Wij hebben de 6 meest gemaakte fitness fouten voor je op een rijtje gezet!

LEES MEER