Home Health Waarom creatine een onmisbaar sport supplement is voor spieropbouw

Waarom creatine een onmisbaar sport supplement is voor spieropbouw

Ben jij lekker aan het beesten in de gym? Dan ben je vast op zoek naar de juiste  supplementen om jouw lichaam naar een hoger niveau te tillen. Een van de meest besproken supplementen is creatine. Maar wat is het precies? En wat zijn de voor- en nadelen? Wij hebben het voor je op een rijtje gezet.

Wat is creatine?

Je kunt creatine in elke fitness-webshop vinden. Het is daarom ook een van de meest gebruikte fitness supplementen. Het goedje wordt gebruikt om jouw creatine fosfaat systeem aan te vullen. Dit fosfaat systeem wordt voornamelijk bij kortdurende krachtinspanningen gebruikt, denk aan die supersetjes in de sportschool.

Als je creatine gebruikt kun je de krachtinspanningen langer volhouden. Creatine zit ook in vlees en vis. Toch is dit niet genoeg om jouw creatine fosfaat systeem volledig mee op te laden, ook niet als je twee keer per week een biefstukje wegbeukt bij Loetje. Daarom is creatine als supplement een goede oplossing om jouw voorraad aan te vullen.

creatine fitness supplementen

Hoe werkt creatine?

Jouw lichaam gebruikt energie om jouw spieren te laten bewegen. Bij elke beweging trekt de spier samen om in beweging te komen. De energie die hiervoor wordt gebruikt kan aangevuld worden door vetzuren, eiwitten, koolhydraten en creatine. Bij korte en explosieve bewegingen speelt creatine een belangrijke rol.

Als je creatine als een buffer hebt opgeslagen kun je zorgen dat je gemakkelijker, vaker en krachtiger een explosieve beweging uit kunt voeren. Dit is erg belangrijk als je veel, en intensief, in de sportschool aan het trainen bent. De creatine wordt opgenomen door het maag- en darmsysteem en dan gestransporteerd naar je spiercellen.

fitness spiermassa creatine

Wat zijn de voordelen van creatine?

Je weet nu hoe creatine werkt en waar deze stof voor dient. Maar welke voordelen heeft het nemen van creatine allemaal bij intensief trainen? Hieronder hebben wij de voornaamste voordelen voor je op een rijtje gezet:

  • Verhoogde kracht bij explosieve bewegingen
  • Minder vermoeidheid
  • Toename watergehalte in het lichaam
  • Verhoogde concentratie van creatine in de spieren
  • Toename spiermassa
  • Gewichtsverlies

Wat zijn de bijwerkingen van creatine?

Er zijn verschillende fabeltjes op internet te vinden. Zo zouden mannen kaal worden van creatine. Dit is echter nooit bewezen. Wat wel bewezen is, is het feit dat creatine kan zorgen voor maag- en darmklachten. Ongeveer 5 tot 7 procent van de creatinegebruikers krijgt last van maagpijn, diarree of beide.

Daarnaast werkt creatine niet voor iedereen. Vlees- en viseters merken uiteraard minder snel resultaat dan vegetariërs. Dit komt omdat de laatste groep minder creatine binnenkrijgt via voedsel. Ook werkt creatine alleen bij een goed trainingsschema voor zichtbaar resultaat.

Daarnaast is creatine af te raden bij een hoge bloeddruk, diabetes of als je boven de 40 bent en een geschiedenis kent van nier- en leverziektes. Voor andere personen is het volledig veilig. Doe altijd research als je ergens over twijfelt. Hieronder nog een video met verdere uitleg over creatine:

LEES MEER