Home Health Calorieën verbranden doe je het snelst met deze 5 oefeningen

Calorieën verbranden doe je het snelst met deze 5 oefeningen

Normaal gesproken bepaald de intensiteit van een training hoe veel calorieën je verbrandt. Als je zoveel mogelijk calorieën wil verbranden is het dus logisch dat de training uitdagend moet zijn. Wil je calorieën verbranden? Dan is het zaak om je hartslag zoveel mogelijk te verhogen en zoveel mogelijk spiergroepen te trainen. Dit zijn 5 oefeningen waar je de meeste calorieën mee verbrand.

Wat zijn Calorieën?

De hoeveelheid energie die in eten en drinken zit wordt ook wel gemeten doormiddel van calorieën. Ons lichaam heeft energie nodig om ons in leven te houden. Deze energie zorgt ervoor dat onze organen kunnen blijven functioneren. Als je meer calorieën eet en drinkt dan dat je verbruikt slaat het lichaam dit op als vet.

Er zijn veel manieren om deze overtollige calorieën te verbranden, en hoewel het aantal calorieën dat een persoon verbruikt afhankelijk is van verschillende factoren, helpen de volgende oefeningen je om de meeste calorieën te verbranden:

1. High intensity interval training (HIIT)

HIIT training belooft de meest effectieve training in de kortst mogelijke tijd. Hardlopers gebruiken deze trainingsmethode al meer dan 100 jaar, waarbij ze sprinten afwisselen met joggen om hun uithoudingsvermogen te verbeteren. HIIT training is pas in de afgelopen 10 jaar bekend geworden bij het grote publiek.

Onderzoeken vertellen ons dat je met HIIT zelfs na je training calorieën blijft verbranden. HIIT verhoogt ook de zuurstofbehoefte van het lichaam, waardoor je dus nog meer calorieën verbrandt. Het mooiste aan deze trainingsmethode is dat je het in bijna elke gym routine kan opnemen.

calorieën verbranden afvallen High intensity interval training (HIIT)

2. Zwemmen

Zwemmen wordt te vaak over het hoofd gezien, maar is en blijft één van de beste manieren om af te vallen. Niet alleen zet je je hele lichaam aan het werk, het is voor elke leeftijd. Ook is het een prettige manier om te trainen voor mensen die snel erg warm worden of veel zweten.

Iemand met een lichaamsgewicht van 80 kilo verbrandt ongeveer 218 calorieën met 30 minuten zwemmen. Zwem je om af te vallen? Dan is het belangrijk dat je intensief in beweging blijft. Zwemmen als dat je doet op vakantie verbrandt aanzienlijk minder calorieën.

calorieen verbranden afvallen zwemmen

3. Hardlopen

Rennen heeft keer op keer bewezen een van de beste manieren te zijn om calorieën te verbranden. Hardlopen op hoge intensiteit voor een langere periode is een van de meest intense oefeningen en verbrandt veel calorieën. Heb je slechte knieën? Dan past een andere methode misschien beter bij je.

Volgens onderzoek verbrandt je per anderhalve kilometer die je loopt ongeveer 100 calorieën. Dit heeft natuurlijk ook te maken met de intensiteit. Hoe harder je loopt, hoe meer calorieën je verbrandt. Een methode om absoluut in je hoofd te houden als je calorieën wil verbranden.

calorieen verbranden afvallen hardlopen

4. Touwtje springen

Dit is toch wel een van de meest onderschatte oefeningen in het rijtje. Dat komt mede omdat de moeilijkheidsgraad van touwtje springen gemiddeld hoger ligt dan de rest. Touwtjespringen geeft vergelijkbare voordelen als hardlopen, maar daarbij train je met touwtje springen ook je balans en coördinatie.

Een persoon die ongeveer 80kg weegt kan ongeveer 291 calorieën verbranden in 30 minuten touwtjespringen. Als je het eenmaal onder de knie hebt kun je om verveling te voorkomen de snelheid veranderen, of bijvoorbeeld op één voet te springen. De mogelijkheden zijn eindeloos.

calorieen verbranden afvallen touwtje springen

5. Fietsen

Fietsen mocht natuurlijk absoluut niet ontbreken in de lijst. Een rustig ontspannen rit door de natuur zal niet per se veel calorieën verbranden. Intensief fietsen daarentegen is een uitstekende manier om veel calorieën te verbranden met de minste kans op blessures (als je niet valt, tenminste).

calorieen verbranden afvallen fietsen

Goede balans tussen sport en voeding

Een goede balans tussen sport en voeding is de gouden combinatie. Het vinden van een juiste balans hierin zal resulteren in meer kracht, uithoudingsvermogen, herstel en natuurlijk sportprestaties. Dus voor degenen die dromen van die strakke buik: gebruik deze voedingstips om snel af te vallen.

Calorieën verbranden

Je valt pas af op het moment dat er meer calorieën uitgaan dan binnenkomen op een dag. Er zijn op het gebied van gezondheid veel fitness feiten en fabels te vinden. Het is daarom belangrijk om goed onderzoek te doen voordat je begint aan je fitness reis. Houdt daarom onze website goed in de gaten om op de hoogte te blijven van de beste tips op het gebied van fitness en gezondheid.

Check ook deze interessante artikelen:

LEES MEER