intermittent fasting
Health

Zo start je op de juiste manier met Intermittent fasting

Intermittent fasting begint steeds populairder te worden. Deze vorm van periodiek vasten is uitermate effectief, maar je moet wel weten hoe je het doet. Wij namen de proef op de som en verdiepten ons in deze manier van afvallen. We zochten eerst alles op wat er te vinden is over Intermittent fasting, en wat je wel en niet mag eten tijdens de periode dat je mag eten.

Eerste week: beginnen met Intermittent fasting

De populairste variant is het 16/8 schema. Dat wil zeggen 16 uur vasten en 8 uur eten. Omdat we rustig aan willen beginnen begonnen we in de eerste week met het 12/12 schema. In dit geval begint het vasten om 22:00, wat duurt tot 10:00 de volgende dag. Tijdens de periode van het vasten drinken we alleen water en koffie of thee zonder suiker. Je slaat in feite dus het ontbijt over, wat even wennen is in de eerste dagen.

Het voordeel van dit schema is het feit dat je het grootste gedeelte van de tijd dat je aan het vasten bent ligt te slapen. Tijdens het vasten verhoogt je lichaam de afgifte van het verbrandings hormoon noradrenaline. Dit hormoon geeft het signaal aan ons lichaam om vetzuren uit onze vetcellen vrij te maken voor het verbrandingsproces. Op deze manier zal jouw vetpercentage tijdens elke periode dalen.

intermittent fasting klok

Minder calorieën

We hebben al eerder aandacht besteed aan intermittent fasting. Daarbij werden de meest gekozen methodes uitgelicht. Tijdens de periode dat je mag eten is het verstandig dat je niet meteen een dagelijkse klant van McDonald’s wordt. In deze periode moet je wel opletten dat je niet teveel calorieën binnenkrijgt. Dat is in de eerste week het moeilijkste, want je hebt een hongergevoel. Op dit punt komt het dus aan op discipline.

Naarmate de dagen van de eerste week van jouw Intermittent fasting schema verstrijken zul je merken dat je mentaal beter om kunt gaan met dit hongergevoel. Je lichaam begint te wennen aan de nieuwe manier van het binnenkrijgen van voedingsstoffen. Als je er ook nog bij gaat sporten dan weet je zeker dat je snel fit bent voor de zomer. De eerste week is even doorbijten, maar daarna gaat het vasten steeds makkelijker.

Bewust en gezond eten tijdens intermittent fasting

Als je bent gewend aan het 12/12 schema, dan kun je beginnen met het echte werk. De meest populaire (en zeer effectieve) vorm van intermittent fasting is het 16/8 schema. Dat 16 uur vasten en 8 uur eten. En goede en gebalanceerde maaltijd kan gewoon als avondeten worden gebruikt, dat versnelt het proces, want je lichaam heeft energie nodig om vet te kunnen verbranden.

Drink dus genoeg water en eet volgens de schijf van vijf, dan weet je zeker dat je alle benodigde voedingsstoffen binnenkrijgt tijdens de periode dat je mag eten. Af en toe een patatje kan uiteraard geen kwaad, maar voldoende gezonde groente fruit en eiwitten is wel verstandiger. Intermittent fasting zeker de moeite waard om te proberen. Zo raak je snel die extra kilo’s kwijt voordat de zomer begint.